| 
					 
            		
					Meedialiit tegi kojukande 
					kohta avaliku pöördumise  
					
            		Tallinn,
					14. oktoober 2019.
					
					Eesti Meediaettevõtete Liit pöördub Eesti Vabariigi 
					valitsuse, Riigikogu rahanduskomisjoni ja Eesti Posti poole 
					palvega kutsuda kokku osapooli hõlmav arutelu, leidmaks 
					pikaajaline lahendus kojukandeteenuse probleemidele. Me ei 
					saa eeldada päevapealt Eesti täiemahulist digitaliseerimist, 
					seega on postiteenuse järele vajadus ka kaugemas tulevikus. 
					 
					Kõik osapooled omavad mõnda lahenduse elementi, mis 
					koostoimes võiksid pakkuda kindlust, et maakojukanne võiks 
					jätkuda veel vähemalt lähema kümnekonna aasta jooskul. Eesti 
					Meediaettevõtete Liidu poolt osaleksid arutelus omanike, 
					kirjastajate, trükikodade ja ka Express Posti esindajad. 
					 
					Eesti Meediaettevõtete Liidu poolt on laual kolm konkreetset 
					ettepanekut, võimalik, et neid lisandub veelgi.
  
					(1) Express Posti ja Eesti Posti koostöös luua nn. Linnade 
					Kandeteenuse OÜ, mille tulemusena tekiks Eesti suuremates 
					linnades senise kahe asemel üks kandeteenust osutav 
					ettevõte, mille omanikeks oleksid Express Post ja Eesti 
					Post. Pole välistatud, et üks kandeteenust osutav ettevõte 
					võiks olla linnades kasumlik. Praegu peab Eesti Post 
					seadusest tulenevalt osutama kandeteenust ka linnades, kus 
					käib majapidamistes seetõttu kaks postiljoni. Sellise 
					ulatusega ühise lahenduse väljatöötamiseks Eestis on vajalik 
					ka poliitiline tahe.
  
					(2) Senist kojukande tööprotsessi tuleks ahela kõigis osades 
					analüüsida, mis eeldab andmete laualepanemist ja jagamist. 
					Kõigi osapoolte kaasalöömisel oleks võimalik jõuda erinevate 
					töölõikude automatiseerimisettepanekuteni ning selguks 
					vajalik investeering, kus oleks võimalik paluda ka riigi 
					abi. 
  
					Näiteks võimaldaks ühine analüüs leida lahendusi, kas mõni 
					töölõik või tegevus on kokkuvõttes soodsam lahendada 
					trükikodade, Eesti Posti või väljaannete endi poolt, või kas 
					oleks efektiivsem kanda osades piirkondades kõik saadetised 
					koos perioodikaga varahommikul.
  
					Ühekordne optimeerimise investeering on odavam kui 
					iga-aastase dotatsiooni võimalik tõstmine, samuti võimaldaks 
					tööprotsessi parandamine parandada kande kvaliteeti ja 
					loobuda iga-aastasest vajadusest tõsta kojukande hindu, 
					millel on perioodika levikule kahjulik mõju.
  
					(3) Analüüsime, kui palju peaks meil olema tulevikus 
					kandepäevi ning millised oleksid vajalikud garantiid kande 
					kvaliteedi tagamiseks, et tarbija saaks ajalehti ja ajakirju 
					mõistlikul kellaajal (pigem hommikul, kui õhtul). 
					 
					Eesti Meediaettevõtete Liit on seisukohal, et maakojukande 
					sälitamiseks tulevikus on võimalused olemas, kuid siin on 
					möödapääsmatu riigipoolne eestvedamine ning pikaajaline 
					strateegiline vaade. Sellega seonduvalt palume ka 
					11,1-protsendise maakojukande hinnatõusu edasilükkamist. 
					 
					
					Eesti Meediaettevõtete Liit 
                     | 
					  |