1.1. Demokraatliku ühiskonna toimimise eeltingimus on kommunikatsioonivabadus.
Vaba ajakirjandus on selle tingimuse saavutamise vahend ja eeldus.
1.2. Ajakirjandus teenib avalikkuse õigust saada tõest, ausat ja
igakülgset teavet ühiskonnas toimuva kohta. Ajakirjanduse üks peamine
kohustus on ühiskonnas kriitiliselt jälgida poliitilise ja majandusliku
võimu teostamist.
1.3 Vaba ajakirjandust, kui ta täidab kehtivaid õigusakte, ei tohi
mingil moel piirata ega takistada info kogumisel ja avaldamisel.
1.4 Ajakirjanik vastutab oma sõnade ja loomingu eest. Ajakirjandusorganisatsioon
kannab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatäpne, moonutatud või eksitav
informatsioon.
1.5 Ajakirjandus ei tohi oma tegevusega kellelegi tekitada põhjendamatuid
kannatusi, veendumata, et avalikkusel on tõesti vaja seda informatsiooni
teada.
1.6. Poliitilist ja majanduslikku võimu ning avalikkusele olulist
informatsiooni valdavaid inimesi käsitleb ajakirjandus avaliku elu
tegelastena, kelle tegevuse üle on ajakirjanduse tavalisest suurem
tähelepanu ja kriitika õigustatud. Samuti käsitleb ajakirjandus
avaliku elu tegelastena neid, kes teenivad elatist enda isiku või
loomingu eksponeerimisega.
2.1. Ajakirjanik ei võta vastu ametikohti, soodustusi, tasu ega
kingitusi, mis tekitavad seoses tema ajakirjanikutööga huvide konflikti
ja võivad vähendada tema usaldusväärsust.
2.2 Ajakirjanik, kes edastab rahandus- ja majandusalast informatsiooni,
ei tohi seda levitada eraviisiliselt ega kasutada isiklikes huvides.
2.3 Ajakirjanik ei tohi olla kajastatava asutuse või institutsiooni
teenistuses.
2.4. Toimetuse töötajat ei saa tööalaselt kohustada kirjutama või
tegema midagi taolist, mis on vastuolus tema isiklike tõekspidamistega.
3.1. Ajakirjanik, kogudes materjali avaldamise/edastamise jaoks,
peab teatama vestluspartnerile, et ta on ajakirjanik ja millise
väljaande/jaama juurest. Soovitav on teatada ka, mille jaoks informatsiooni
kogutakse.
3.2. Ajakirjanik ei või kuritarvitada meediaga suhtlemisel kogenematuid
inimesi. Enne vestlust selgitatakse räägitu võimalikke tagajärgi.
3.3. Ajakirjanik peab rangelt kinni informatsiooniallikale antud
lubadustest ja väldib lubadusi, mida ta ei suuda täita.
3.4. Ajakirjandusel on moraalne kohustus kaitsta konfidentsiaalseid
informatsiooniallikaid.
3.5. Toimetus kontrollib, eelkõige kriitilise materjali korral,
informatsiooni tõesust ja allikate usaldusväärsust. Ka juhul kui
avaldatava/edastatava materjali autoriks ei ole toimetuse töötaja,
kontrollib toimetus oluliste faktide tõesust.
3.6. Lapsi tuleb üldjuhul intervjueerida või temast ülesvõtteid
teha lapsevanema või lapse eest vastutava isiku juuresolekul või
nõusolekul. Sellest reeglist võib teha erandeid, kui intervjuu kaitseb
lapse huve või kui ta on niigi avalikkuse tähelepanu all.
3.7. Ajakirjanik hangib heli- ja pildiülesvõtteid ning
informatsiooni avalikult. Erandid on lubatud ülekaaluka avaliku huvi
olemasolul, kui materjali pole võimalik teisiti hankida.
4.1. Uudised, arvamused ja oletused olgu selgelt eristatavad. Uudismaterjal
põhinegu tõestataval ja tõenditega tagatud faktilisel informatsioonil.
4.2.Konflikti sisaldava materjali puhul peab ajakirjanik ära kuulama
kõik osapooled.
4.3. Ei sobi rõhutada rahvust, rassi, religioosset või poliitilist
kuuluvust ega sugu, kui sellel pole uudisväärtust.
4.4. Ajakirjandus ei või inimest käsitleda kurjategijana enne sellekohast
kohtuotsust.
4.5. Enesetappude ja enesetapukatsete uudisväärtust tuleb tõsiselt
kaaluda.
4.6. Andmeid ja arvamusi konkreetsete inimeste tervisliku (nii
vaimse kui füüsilise) seisundi kohta ei avaldata, välja arvatud
juhul, kui inimene on andmete avaldamisega nõus või kui niisuguste
andmete avaldamist nõuab avalikkuse huvi.
4.7. Vanemate vaidlusi laste hooldusküsimuste üle üldjuhul ei kajastata.
4.8. Avaldades materjale õigusrikkumistest, kohtuasjadest ja
õnnetustest
peab ajakirjanik kaaluma, kas asjaosaliste identifitseerimine on
tingimata vajalik ja milliseid kannatusi võib see asjaosalistele
põhjustada. Ohvreid ja alaealisi kurjategijaid üldjuhul avalikkuse
jaoks ei identifitseerita.
4.9. Inimese eraelu puutumatust rikkuvaid materjale avaldatakse
vaid juhul, kui avalikkuse huvid kaaluvad üles inimese õiguse privaatsusele.
4.10. Tsitaatide, fotode, heli- ja videomaterjali kasutamisel originaalist
erinevas kontekstis tuleb olla ettevaatlik. Eksitus-ohtlik montaaž,
samuti heli või pildi moonutus olgu varustatud asjakohase märke
või teadustusega.
4.11. Fotod, fotode allkirjad, pealkirjad, juhtlaused ega saatetutvustused
ei või auditooriumi eksitada.
4.12. Välisautori poolt loodud ajakirjandusliku materjali sisu,
konteksti ja avaldamisaega ei ole hea muuta autori teadmise ja nõusolekuta.
5.1. Kui kellegi kohta avaldatakse tõsiseid süüdistusi, tuleks
talle võimaluse korral pakkuda kommentaari võimalust samas numbris
või saates.
5.2. Vastulausega on õigus parandada avaldatud materjalis esinevaid
faktivigu ja tsitaate. Vastulauseks ei saa nõuda rohkem ruumi/aega,
kui oli kasutada kriitikaks. Vastulause tuleb avaldada viivitusteta
ja märgataval kujul, ilma toimetusepoolsete hinnanguliste kommentaarideta.
5.3. Ebaõige informatsiooni ilmumise korral tuleb avaldada parandus.
6.1. Reklaam ja suhtekorraldusmaterjal olgu auditooriumi jaoks
selgelt eristatud ajakirjanduslikust tekstist/pildist.
6.2. Ajakirjanikud ja alalised välisautorid ei edasta samas kanalis
reklaamteateid ega kirjuta oma väljaandes oma nime all kommertstekste.
6.3. Toodet või kaubamärki esitletakse ajakirjanduslikus materjalis
vaid juhul, kui see on põhjendatud.
6.4. Tarbijale suunatud ajakirjandusliku materjali puhul peab auditooriumile
selgitama, kuidas vastavate toodete valik tehti ning kuidas tooteid
testiti.
Heaks kiidetud EALLi üldkoosolekul 29.01.1998
|