2. aprill 2002.
Eesti Ajalehtede Liidu (EALL) soovitusi 20. oktoobril toimuvate
kohalike valimiste eelseks perioodiks.
Ajalehtedes juhib valimiskampaania kajastamist eneseregulatsioon,
mitte seadus, nagu ringhäälingus. Valimiste eel kasvab ajakirjanduse
roll märkimisväärselt, vőrreldes valimiste vahelise ajaga. Kuid
samuti kasvab poliitiliste jőudude ja kandidaatide surve ajakirjandusele,
mis vőib ajakirjanduse tasakaalust välja viia.
Nende kahe vastasjőuga väärikalt toime tulemiseks on toimetustel
otstarbekas kehtestada kindlad valimiste kajastamise reeglid, mis
tehakse leheveergudel teatavaks nii lugejatele-valijatele kui kandidaatidele.
Eesti valimisseadustes ei ole sätestatud valimiskampaania mőistet
ega algustähtaega. Küll on aga kindlaks määratud valimistoimingute
tähtajad. Üks oluline tähtaeg on siis, kui lőpeb kandidaatide registreerimine
(15. septembril). Sellest ajast vőiks ajakirjanduses kehtida valimiskampaania
reeglid, mis on rangemad tavakajastusest.
Valimiseelse ajakirjanduse pőhireeglid:
**Ennast sőltumatuks nimetavas ajalehes saavad kandidaadid sőna
vőimalikult vőrdsetel tingimustel. Avalikult parteilise orientatsiooniga
väljaande jaoks see reegel ei kehti.
**Tasuliste materjalide märgistamine. Lugejale peab olema selge,
milline on tasutud materjal ja milline on poliitiline reklaamtekst.
Reklaamtekstid kannavad vastavat märget vői on kujundatud reklaamile
omaselt. Hea ajakirjandustava ei näe ette ajakirjandusstiilis materjalide
avaldamist
reklaamidena (näiteks toimetuse töötaja poolt allkirjastatud intervjuu
kandidaadiga, mis esmapilgul jätab mulje ajakirjanduslikust materjalist).
**Ajaleht vőiks hoiduda ka lausreklaami vastandist - liigsest reglementeerimisest.
Muidu vőib kahjustatud saada normaalne avalik väitlus, mis on valimiseelse
elu lahutamatu osa. Toimetus otsustab, kust läheb joon ajakirjandusliku
materjali ja poliitilise reklaami vahel. Kuid enne raha
sissekasseerimist vőib mőelda selle üle, et ülemäärane maksustamine
ei lase tekkida avalikul poliitilisel debatil. Vastavalt oma profiilile
vőib iga ajaleht fikseerida, missugune on valimiseelse väitluse
maht, mida ajaleht kui kommunikatsioonivahend enda kanda vőtab.
Ülejäänu läheb poliitilise reklaami alla.
**Teravdatud tähelepanu uudisväärtuse tuvastamisele. Valimiseelsel
perioodil on vaja toimetuses hoolikamalt kui muidu kaaluda, kas
on tegemist tőelise uudisega vői propagandatrikiga.
**Ka valimiskampaania ajal kehtib printsiip, mida hea ajakirjandus
kogu aeg järgib: uudised ja arvamused on eristatud. See tähendab,
et lugeja peab valiku tegemiseks saama lugeda kandidaatide seisukohti
ka ehedal kujul, nii nagu nad ise neid väljendavad (kas otsetsitaatidena
uudisloos vői kandidaatide poolt kirjutatud artiklitena). Toimetus
saab neid seisukohti hinnata ja analüüsida juhtkirjades, kuid hea
ajakirjandustava ei luba lugejat jätta algmaterjalita (st lugeja
suhtes pole aus, kui talle kommenteeritakse pikalt mingit sündmust
vői väidet, mida leht uudise kujul avaldanud pole).
**Ka sőltumatuna esinev väljaanne saab oma sümpaatiat välja näidata,
toetades juhtkirjas mingit konkreetset erakonda. Kuid hea ajakirjandustava
järgi säilitatakse uudisveergudel ikkagi vőrdsuse ja igakülgsuse
pőhimőte.
**Et mitte kahjustada ajakirjanduse usaldusväärsust, ei tööta kandideerivad
zhurnalistid tavaliselt valimisperioodil poliitika- ega uudisajakirjanikena,
vaid tegelevad muude valdkondade vői nn kaadritaguse tööga (tekstide
toimetamine jms). Samuti kahjustab pressi sőltumatut vaatlejarolli
poliitiliste parteidega seotud isikute pendeldamine ajakirjanikutöö
ja parteipoliitiku ameti vahel.
**Toimetuses peaks olema eriline tähelepanu avaliku arvamuse küsitluste
avaldamisele. Kes tellis küsitluse? Millal korraldati? Kui palju
oli vastajaid?
EALL
|