Tallinn, 18.
detsember. Uuringufirma Saar Poll poolt Eesti Ajalehtede Liidu
(EALL) tellimusel selle aasta novembris läbi viidud lugejauuring
näitab ajaleheturu stabiilset kasvu, kusjuures võib rääkida ka
trükimeedia turu küllastumisest, ütles Andrus Saar kolmapäeval
toimunud uuringu esitlusel.
Tegemist on Eesti kõige ulatuslikuma valimiga tehtud
lugejauuringuga, kus selle aasta novembris uuriti 3156 inimese
lugejaeelistusi. Eesti Ajalehtede Liidu (EALL) tellimusel
korraldatud uuringus vaadeldi 19 väljaande lugejaskonda. Peamiselt
oli tegemist eestikeelsete ajalehtedega, kuid uuringus olid ka mõned
venekeelsed piirkondlikud lehed ning eestikeelsed ajakirjad.
Ligi 90% eestlastest loeb pidevalt kasvõi ühte üleriiglist ajalehte,
selgus uuringust. Samalaadne tulemus oli ka eelmisel aastal. Mitte
ühtegi väljaannet, ei tasulisi ega tasuta, ei loe 4,7% eestlasest.
Tüüpiline lugeja loeb rohkem kui ühte lehte, selgitas Andrus Saar.
Väga lojaalseid lugejaid, kes loevad ainult ühte kindlat väljaannet,
on vaid paari protsendi ringis. "Kuna inimeste ajalimiit seab oma
piirid, võib varsti rääkida trükimeedia turu küllastumisest," ütles
Saar.
Suurima lugejaskonnaga on endiselt SLÕhtuleht (293 000 lugejat),
järgneb Postimees (276 000 lugejat). Nädalalehtedest on suurima
lugejaskonnaga Eesti Ekspress (208 000 lugejat).
Märkimisväärselt on aastaga kasvanud veebiväljaannete lugejaskond -
ligi 40% tõus. Samas pole EALLi arvates märke, et ajalehtede
veebiväljaannete lugejad sööks ära tavapärase paberlehe lugejad.
Andrus Saar soovitas eriti maakonnalehtedel siiski mõelda, kuidas
ühitada paberväljaande ja internetiväljaande huvid. Seda eriti
seoses asjaoluga, et väheneb nende
inimeste hulk, kes loevad ainult maakonnalehte.
Huvitava tendentsina tõi uuring välja mitte-eestlaste osakaalu
väikese kasvu eestikeelsete väljaannete lugejate seas, näiteks Eesti
Ekspressi ja Postimehe puhul.
Uuringus käsitletud mitmete näitajate osas vaadeldi ka ajakirjanduse
hankekanaleid. Ida-Virumaal kahes keeles ilmuva väljaande
Põhjarannik/ Severnoje Poberezhje hankeviiside erisus viitab eri
keeltes lugevate inimeste erinevatele harjumustele. Eestlased
eelistavad lehte koju tellida, samas kui venelased ostavad
meelsamini kioskist. Severnoje Poberezhje
lugejatest ostab ajalehe kioskist või poest 46%, aga Põhjaranniku
lugejatest hangib lehe üksimüügist 10%. Kojutellimise osakaal
Põhjaranniku lugejate seas on 29%, Severnoje Poberezhje puhul aga
16%.
Analoogilise uuringu tellis EALL Saar Pollilt ka eelmisel ja
üle-eelmisel aastal, seoses vajadusega saada täielikumat ülevaadet
Eesti trükimeedias toimuva kohta.
EALL
Uuringutulemused saab osta uuringufirmast Saar Poll,
www.saarpoll.ee
|
|