EALLi soovitusi 17.okt. 1999 kohalike valimiste eelseks perioodiks
Ajalehtedes juhib valimiskampaania kajastamist eneseregulatsioon,
mitte seadus, nagu ringhäälingus. Valimiste eel kasvab ajakirjanduse
roll märkimisväärselt, vőrreldes valimiste vahelise ajaga. Kuid
samuti kasvab poliitiliste jőudude ja kandidaatide surve ajakirjandusele,
mis vőib ajakirjanduse tasakaalust välja viia.
Paljude maade praktika on näidanud, et nende kahe vastasjőuga väärikalt
toime tulemiseks on toimetustel otstarbekas kehtestada kindlad valimiste
kajastamise reeglid, mis tehakse leheveergudel teatavaks nii lugejatele-valijatele
kui kandidaatidele.
Ringhäälingunőukogu on Eesti Raadiole ja ETVle kehtestanud valimiskampaania
perioodi alguseks 16.septembri, kuna eelneval päeval on viimane
vőimalus saadikukandidaatidel esitada kandideerimiset loobumise
avaldusi. Kuigi antud otsus ajalehti ei puuduta, vőivad lehed samuti
alustada valimiseelste reeglite rakendamist samast päevast. Loogilisem
tundub siiski 13.september, kuna eelmisel päeval lőpeb kandidaatide
registreerimine.
Valimiseelse ajakirjanduse pőhireeglid:
**Hea ajakirjandustava näeb ette, et ennast sőltumatuks nimetavas
ajalehes saavad kandidaadid sőna vőimalikult vőrdsetel tingimustel.
Avalikult parteilise orientatsiooniga väljaande jaoks see reegel
ei kehti.
**Tasuliste materjalide märgistamine. Lugejale peab olema
selge, milline on tasutud materjal ja milline on poliitiline reklaamtekst.
Reklaamtekste avaldatakse vastavatel lehekülgedel, mitte uudisartiklite
ja arvamuslugude vahel. Hea ajakirjandustava ei näe ette ajakirjandusstiilis
materjalide avaldamist reklaamidena (näiteks toimetuse töötaja poolt
allkirjastatud intervjuu kandidaadiga, mis esmapilgul jätab mulje
ajakirjanduslikust materjalist).
**Hoiduda ka lausreklaami vastandist - liigsest reglementeerimisest
ja apteegikaaluga mőőtmisest. Muidu vőib kahjustatud saada normaalne
avalik väitlus, mis on valimiseelse elu lahutamatu osa. Toimetus
otsustab, kust läheb joon ajakirjandusliku materjali ja poliitilise
reklaami vahel. Kuid enne raha sissekasseerimist vőib mőelda järgmise
üle. Ülemäärane maksustamine ei lase tekkida avalikul poliitilisel
debatil. Vastavalt oma profiilile vőib iga ajaleht fikseerida, missugune
on valimiseelse väitluse maht, mida ajaleht kui kommunikatsioonivahend
enda kanda vőtab. Ülejäänu kvalifitseerub poliitilise reklaamina.
**Teravdatud tähelepanu uudisväärtuse tuvastamisele. Valimiseelsel
perioodil on vaja hoolikamalt kui muidu kaaluda, kas on tegemist
tőelise uudisega vői propagandatrikiga.
**Loomulikult kehtib ka valimiste ajal printsiip, mida hea ajakirjandus
kogu aeg järgib: uudised ja arvamused on eristatud. See tähendab,
et lugeja peab valiku tegemiseks saama lugeda kandidaatide seisukohti
ka ehedal kujul, nii nagu nad ise neid väljendavad (kas otsetsitaatidena
uudisloos vői kandidaatide poolt kirjutatud artiklitena). Toimetus
saab neid seisukohti hinnata ja analüüsida juhtkirjades, kuid hea
ajakirjandustava ei luba lugejat jätta algmaterjalita (st lugeja
suhtes pole aus, kui talle kommenteeritakse pikalt mingit sündmust
vői väidet, mida leht uudise kujul avaldanud pole).
USAs mitmete viimaste valimiste puhul korraldatud uurimused näitavad,
et lugejad nőuavad rohkem “toormaterjali”. “Ajakirjanikud kommenteerivad
liiga palju ja annavad liiga vähe edasi seda, mis tegelikult juhtus,”
öeldakse Freedom Forumi 1996.a. USA valimiste meediuurimuses.
**Ka sőltumatuna esinev väljaanne saab oma sümpaatiat välja näidata,
toetades juhtkirjas mingit konkreetset erakonda. Kuid hea ajakirjandustava
järgi säilitatakse uudisveergudel ikkagi vőrdsuse ja igakülgsuse
pőhimőte.
**Et mitte kahjustada ajakirjanduse usaldusväärsust, ei tööta
kandideerivad zhurnalistid tavaliselt valimisperioodil poliitika-
ega uudisajakirjanikena, vaid tegelevad muude valdkondade vői
nn kaadritaguse tööga (tekstide toimetamine jms). Samuti kahjustab
pressi sőltumatut vaatlejarolli poliitiliste parteidega seotud isikute
pendeldamine ajakirjanikutöö ja parteipoliitiku ameti vahel.
1995.a. Riigikogu valimiste meediakajastust uurinud Euroopa Ajakirjandusinstituut
kirjutas oma kokkuvőtvas raportis Eesti kohta: “Üldiselt kajastasid
kőik ajakirjanduväljaanded valimisi laialdaselt.” Kuid samas lisati:
“Mőningad ajalehed (...) lubasid endale kinnimakstud intervjuusid,
programme ja artikleid. Kőigele lisaks jäeti väga sageli märkimata,
et tegu on kinnimakstud materjaliga. Taoline kommertsialiseerumine
on üsna tavaline mőnedes endistes liiduvabariikides, kus ajakirjanduse
majanduslik olukord on vilets.”
Kui valimiste kajastamine ajakirjanduses pole vaba, vőib väita,
et ka valimised ise pole vabad, sest meedia roll valimiste juures
on niivőrd suur.
Tarmu Tammerk
15.01.1999, täiendatud 7.09.1999
|