Tallinn, 15. jaanuar 1999.
Ajalehtede Liidu korraldatud valimisseminaril 10.12.1998 tegid
mitmete ajalehtede esindajad ettepaneku, et vormistataks kirjalikult
üldprintsiibid, mida ajalehed vőivad valimiskampaania kajastamisel
silmas pidada. Ka seminari järgselt on seda teemat mitmel pool arutatud.
Alljärgnev on soovitustik, mis on koostatud 10.detsembri seminaril
kőlanu ja juba ilmunud valimisartiklite pőhjal. Soovi korral vőivad
toimetused neid printsiipe valimisteema kajastamisel arvestada.
Soovitusi valimisperioodiks
Ajalehtedes juhib valimiskampaania kajastamist eneseregulatsioon,
mitte seadus, nagu ringhäälingus. Valimiste eel kasvab ajakirjanduse
roll märkimisväärselt, vőrreldes valimiste vahelise ajaga. Kuid
samuti kasvab poliitiliste jőudude ja kandidaatide surve ajakirjandusele,
mis vőib ajakirjanduse tasakaalust välja viia.
Paljude maade praktika on näidanud, et nende kahe vastasjőuga väärikalt
toime tulemiseks on toimetustel otstarbekas kehtestada kindlad valimiste
kajastamise reeglid, mis tehakse leheveergudel teatavaks nii lugejatele-valijatele
kui kandidaatidele.
1999.a. Riigikogu valimiste kampaaniat saame täielikult alanuks
lugeda pärast seda, kui kőik kandidaadid on registreeritud (see
toimub hiljemalt 26.jaanuaril).
**Hea ajakirjandustava näeb ette, et ennast sőltumatuks nimetavas
ajalehes saavad kandidaadid sőna vőimalikult vőrdsetel tingimustel.
Avalikult parteilise orientatsiooniga väljaande jaoks see reegel
ei kehti.
**Tasuliste materjalide märgistamine. Lugejale peab olema selge,
milline on tasutud materjal ja milline on poliitiline reklaamtekst.
Reklaamtekste avaldatakse vastavatel lehekülgedel, mitte uudisartiklite
ja arvamuslugude vahel. Hea ajakirjandustava ei näe ette ajakirjandusstiilis
materjalide avaldamist reklaamidena (näiteks toimetuse töötaja poolt
allkirjastatud intervjuu kandidaadiga, mis esmapilgul jätab mulje
ajakirjanduslikust materjalist).
**Hoiduda liigsest reglementeerimisest ja apteegikaaluga mőőtmisest.
Muidu vőib kahjustatud saada normaalne avalik väitlus, mis on valimiseelse
elu lahutamatu osa.
**Loomulikult kehtib ka valimiste ajal printsiip, mida hea ajakirjandus
kogu aeg järgib: uudised ja arvamused on eristatud. See tähendab,
et lugeja peab valiku tegemiseks saama lugeda kandidaatide seisukohti
ka ehedal kujul, nii nagu nad ise neid väljendavad (kas otsetsitaatidena
uudisloos vői kandidaatide poolt kirjutatud artiklitena). Toimetus
saab neid seisukohti hinnata ja analüüsida juhtkirjades, kuid hea
ajakirjandustava ei luba lugejat jätta algmaterjalita (st lugeja
suhtes pole aus, kui talle kommenteeritakse pikalt mingit sündmust
vői väidet, mida leht uudise kujul avaldanud pole).
USAs mitmete viimaste valimiste puhul korraldatud uurimused näitavad,
et lugejad nőuavad rohkem “toormaterjali”. “Ajakirjanikud kommenteerivad
liiga palju ja annavad liiga vähe edasi seda, mis tegelikult juhtus,”
öeldakse Freedom Forumi 1996.a. USA valimiste meediuurimuses.
**Ka sőltumatuna esinev väljaanne saab oma sümpaatiat välja näidata,
toetades juhtkirjas mingit konkreetset erakonda. Kuid hea ajakirjandustava
järgi säilitatakse uudisveergudel ikkagi vőrdsuse ja igakülgsuse
pőhimőte.
**Tavaliselt ei tööta kandideerivad zhurnalistid valimisperioodil
poliitikaajakirjanikena, vaid tegelevad muude valdkondade vői nn
kaadritaguse tööga (tekstide toimetamine jms).
**Toimetus otsustab, kust läheb joon ajakirjandusliku materjali
ja poliitilise reklaami vahel. Kuid enne raha sissekasseerimist
vőib mőelda järgmise üle. Ülemäärane maksustamine ei lase tekkida
avalikul poliitilisel debatil. Vastavalt oma profiilile vőib iga
ajaleht fikseerida, missugune on valimiseelse väitluse maht, mida
ajaleht kui kommunikatsioonivahend enda kanda vőtab. Ülejäänu kvalifitseerub
poliitilise reklaamina.
1995.a. Riigikogu valimiste meediakajastust uurinud Euroopa Ajakirjandusinstituut
kirjutas oma kokkuvőtvas raportis Eesti kohta: “Üldiselt kajastasid
kőik ajakirjanduväljaanded valimisi laialdaselt.” Kuid samas lisati:
“Mőningad ajalehed (...) lubasid endale kinnimakstud intervjuusid,
programme ja artikleid. Kőigele lisaks jäeti väga sageli märkimata,
et tegu on kinnimakstud materjaliga. Taoline kommertsialiseerumine
on üsna tavaline mőnedes endistes liiduvabariikides, kus ajakirjanduse
majanduslik olukord on vilets.”
Kui valimiste kajastamine ajakirjanduses pole vaba, vőib väita,
et ka valimised ise pole vabad, sest meedia roll valimiste juures
on niivőrd suur.
Tarmu Tammerk
Palume toimetustel saata EALLi oma valimiskajastuse reegleid vői
vastavaid artikleid, kus te oma lugejatele selgitate, millest te
valimiste kajastamisel juhindute (eall@netexpress.ee vői kirja teel).
|