Intervjuu
annab Colin Jacobson, Baltikumi fotoseminaride seeria juhendaja
WPPh fotoprojekti “Young People At Risk” käigus valminud lugude
kogumiku eessõnast, 2002
Baltikumis
2001.-2002. a toimunud seminaridel rõhutasite, et oluline on fotoloo
mõte. Kuidas kirjeldaksite ideaalset fotolugu?
Ma ei
usu, et üldse on olemas selline asi nagu ideaalne lugu. Väga tähtis
on, et fotoajakirjanik annaks oma loo tuuma edasi lugejale mõistetaval
viisil. Selleks peab fotograafil endal olema väga selge ettekujutus
loost, mida ta jutustada püüab. Kui seda pole, miks nad siis arvavad,
et lugu võiks lugejale huvi pakkuda? Sageli tähendab sellise loo
tegemine rohket lugemist ja uurimist juba enne, kui sõrm katikule
läheneb – ja minu kogemuste kohaselt ei suhtu paljud noored
fotograafid sellesse kuigi entusiastlikult.
Millised on hea fotoloo olulised elemendid?
Minu
arvates peaks sellises loos olema vähemalt kolm fotot, maksimaalselt
võiks fotosid olla kaheksa kuni kümme. Kui te ei suuda jutustada oma
lugu kaheksa kuni kümne pildiga, on midagi viltu. Pildid peavad koos
töötama, moodustades sidusa seeria, kus pole kordusi ja mis ei tekita
vaatajas segadust. Stiililiselt peavad nad olema selgelt ühe autori,
ühe mõtteviisi, ühe silmapaari töö tulemus. Fotosid, mille hulgast
valikut teha, peab olema palju: horisontaalse ja vertikaalse
formaadiga; avara perspektiiviga kaugvõtted, keskmiselt kauguselt
tehtud pildid ja lähivõtted. Väheste kogemustega fotoajakirjanikele
võiks soovitada, et nad lähtuksid oma visuaalse loo jutustamisel
viiest põhielemendist: teemat tutvustavad fotod (loo sõlmitus), suhted
inimeste vahel, portreed, tööolukordi näitavad pildid ja lähivõtted
loo olulistest elementidest.
Millised oleksid näited suurepäraste fotolugude kohta?
Ma ei
soovi mainida ühtegi konkreetset lugu. Suurepärane fotolugu on lugu,
mis jutustab meile midagi sellist, mida me varem ei teadnud või
tekitab meis tunde, et oleme õppinud midagi uut maailma kohta. Mis
mõte on üha korduvatel lugudel, mida juba sadu kordi näinud oleme ja
mis räägivad asjadest, mida niigi väga hästi teame? Loomulikult võib
vahel olla juba iseenesest üllatav ja paljastav see viis, kuidas
fotograaf oma loo piltidele on jäädvustanud. Aga taolise loo
jutustamiseks vajaliku eneseusalduse ja autoriteetsuse
väljakujundamine võib nõuda aastaid ränka tööd.
Paljude
arvates koosnebki fotolugu ainult fotodest. Seal ei tohi olla teksti.
Milline on teie arvamus fotode ja teksti vahelise suhte kohta?
Ma ei
nõustu sellise absolutismiga. Hea tekst on aidanud briljantsetel
fotograafidel veelgi briljantsemaks saada. Fotoajakirjandust tehakse
ju trükis avaldamiseks (või praegusel ajal ka internetis), ja fotolugu
ilma pealkirjata, sissejuhatuseta ja lõpuks ka heade pilditekstideta
tundub olevat väga alasti. Paljud fotojutustused sisaldavad pilte, mis
on eeskätt just informatiivsed – iga foto ei saagi olla meistriteos.
Selliste fotode formaati võib vähendada, et oleks võimalik lisada
selgitavat paralleelteksti. On väga oluline, et headele piltidele
jäetaks piisavalt ruumi, et neil oleks võimalik mõjule pääseda ning et
neid teksti pärast ei vähendataks. Mina tean vaid väga väheseid
pressifotosid, mis on täiesti rahuldavad ka siis, kui neid ilma teksti
või pildiallkirjata vaadata. Kontekstist välja rebitud
fotoajakirjandus võib olla ohtlik ja eksitav ning konteksti loovadki
tekst ja pildiallkirjad koos. Mind on väga ära tüüdanud see sõna ja
pildi vaheline pidev sõda.
Millisena näete fotoloo tulevikku praegusel meediamaastikul?
Pessimistlikuna, kuid see ei tähenda veel seda, et peaksime loobuma
üritamisest. Väljajätmiste kujul toimiv tsensuur on tänapäeval laialt
levinud ja surmaga lõppev haigus. Me upume banaalsesse tarbijakultuuri
ning maailma teatud piirkondades on lugejad fotoajakirjandusest ilma
jäetud. Ent lahing on kaotatud alles siis, kui fotograafid ütleksid:
“See on suurepärane lugu, kuid pole mingit mõtet pildistada, sest
keegi ei avalda seda.” Hea foto ei lähe kunagi hukka. Mõelge vaid
kõigile neile retrospektiivsetele tõmbenumbritele mõne sündmuse 20.
aastapäeva puhul. Kellelt on saadud pildid? Intelligentselt
vabakutseliselt fotograafilt, kes omal ajal uskus antud loosse ja
lõikab nüüd sellest kasu. Ja pealegi on fotoajakirjanikel vaja
jutustada oma fotolugusid ka selleks, et täiustada oma tööoskusi. Ärge
unustage, et Charlie Parker harjutas iga päev tundide kaupa saksofonil
mängimist.
Kas ajalehed ja ajakirjad peavad fotolugusid oma toimetuspoliitika
tõsiselt võetavaks osaks?
Mitte
järjekindlalt, ühel päeval jah, teisel mitte. Aeg-ajalt tahab iga
ajakiri avaldada fotoloo, kuid üha sagedamini toimub see juhuslikult.
Paljud väljaanded on arvamusel, et fotod on vajalikud vaid teksti
illustreerimiseks, mitte aga iseseisva sõnumi edastamiseks. Ma arvan,
et digitaalkaamerad ja fotode edastamise hämmastav kiirus on
õõnestanud foto-osakondade eneseväärikust ajakirjanduses ning viimased
ongi kaotanud oma innu hea fotoajakirjanduse julgustamisel ja selle
eest võitlemisel. Tänase päeva nõudeks on üha lühemad tellimuste
täitmise tähtajad – sisu ja mõte on teisejärgulise tähtsusega.
Enne Baltikumi seminari olete osalenud ka arvukatel muudel
koolitusüritustel. Kas praktilise kallakuga õppused on tõhus viis
fotograafide koolitamiseks?
Kõik
oleneb osalejate pühendumisest. Paljud fotoajakirjanikud töötavad
ajalehtede juures ja täidavad iga päev rutiinseid, neile väljakutset
mittepakkuvaid tööülesandeid. Workshop annab neile võimaluse süveneda
fotojutustuse loomisesse. Vähemalt peaks see parandama nende
individuaalset suutlikkust ja oskusi. Parimal juhul juhib see neid ka
tööviisi juurde, mida kasutavad vabakutselised fotograafid ning mis
annab neile võimaluse teostada oma ideid ja turustada oma lugusid
rahvusvahelisel tasandil.
Kas
Te pärast osalemist Baltikumi seminaridel tahaksite edasistel
koolitustel midagi muuta?
Enamus
osalejatest teeb aasta läbi tõsist tööd, sageli tuleb neil iga päev
täita keerukaid tööülesandeid. Teoreetiliselt peaks kolmekuuline vahe
workshoppide vahel andma osalejatele võimaluse kasutada rohkem aega
oma loo idee kallal töötamiseks. Aga ma arvan, et tegelikult on
selline aastase kestvusega töögraafik liiga lõtv ja enamus tööst
tehakse ikkagi vahetult enne viimase workshopi lõpptähtaega – tähtajad
on need, mis mõtlemise tööle panevad. Mulle meeldib töötada
fotograafidega nädalase kestvusega workshoppidel, mille jooksul iga
osaleja oma loo idee täielikult välja arendab. Sellisel juhul on
tähtaeg planeeritud seminari ajaraamidesse ning on võimalik hinnata ja
jälgida loo lahtihargnemist. Minu jaoks on see realistlikum
stsenaarium.
Milline oli Teie üldmulje Eestis, Lätis ja Leedus toimunud
seminaridest?
Suur
osa ajast tundus osalejatel olevat puudus energiast ja entusiasmist.
Tagasisidet oli väga vähe, samuti arvamuste vahetamist, seda niihästi
siis, kui mina tegin omapoolseid ettepanekuid, kui ka siis, kui nende
kaasfotograafid oma töödest rääkisid. Ehk olid põhjuseks
keeleprobleemid (töö toimus ingl.k – toimetaja), kuid ausalt
öeldes ma ikkagi ei tea, kas osalejatele sellelaadne kogemus meeldis
ja kas see nende arvates oli neile vajalik. Asjad sujusid lõpupoole
paremini ja lõpuks ilmusid lagedale ka mõned head lood. Kuid üldiselt
jäi mulle mulje, et paljud fotograafid polnud eriti huvitatud oma
fotoajakirjandusliku lähenemisviisi muutmisest, kuna olid rahul oma
senise töötamisviisiga.
Intervjueerinud Herman Hoeneveld
2002
Stichting World Press Photo, Amsterdam
Tõlge: Eha Org / Eesti Meediakeskus
Jaanuar 2003
|