Tallinn, 21. juuni 2019.
Pressinõukogu arutas
OÜ ATKO Liinid ja AS ATKO Bussiliinid kaebusi Delfis ilmunud
artiklite peale ning tegi kaks õigeksmõistvat ja ühe tauniva
otsuse.
OÜ ATKO Liinid esitas kaebuse 26. märtsil ilmunud artikli „Atko
jätkab laste vintsutamist. Keda vanemad viia ei saanud, jäid
nõutult bussi ootama“ peale. Kaebaja leidis, et uudis sisaldab
ebaõiget ja kontrollimata infot. Kaebaja väitel ei käivitunud
üks koolibuss ja liinile saadeti asendusbuss, kuid kõik teised
Harku valla koolibussid teenindasid liine vastavalt
sõidugraafikule. Kaebaja ei ole rahul, et lugejakirja avaldades
ei küsitud ettevõtte kommentaari.
Delfi selgitas, et toimetus kontrollis lugejakirja autori
edastatud infot ja see oli õige. Delfi lisas, et lugejakirja
sisu kajastab ka ATKO Liinide selgitust olukorrale.
Pressinõukogu otsustas, et Delfi ei eksinud ajakirjanduseetika
koodeksi vastu, sest artiklis on ATKO Liinide esindaja saanud
olukorda kommenteerida.
AS ATKO Bussiliinid esitas kaebuse Delfis 18. veebruaril ilmunud
artikli „Narva linn trahvib Atkot narvalasi asendusbussita
jätmise eest“ peale. Kaebaja hinnangul on artiklis ebaõige ja
kontrollimata info. Kaebaja kinnitusel ükski buss artiklis
kirjeldatud päeval katki ei läinud ning teise kirjeldatud
juhtumi puhul ei sõitnud buss nr 8 kraavi, vaid buss nr 38
libises libeda tee tõttu kraavi. Kaebaja märkis, et ühegi ATKO
töötaja käest Delfi kommentaari ei küsinud. Kaebaja ei ole ka
rahul, et Delfi ei avaldanud hiljem ATKO infot.
Delfi vastas Pressinõukogule, et katkise bussiga seotud
kirjeldus on õige, sest seda kirjeldab üks allikas oma Facebooki
postituses. Delfi lisas, et ei ole oluline, milline buss katki
läks, sest ATKO on kohustatud tagama bussiliikluse kõikidel tema
teenindatavatel liinidel. Delfi märkis, et 17. veebruar oli
pühapäev ja Delfi ei saanud dispetšerilt kommentaari.
Pressinõukogu otsustas, et Delfi ei rikkunud ajakirjanduseetika
koodeksit, sest ATKO bussidega juhtunut kinnitasid allikad ja ka
ATKO ise märkis kaebuses, et libeduse tõttu olid rivist väljas
kolm bussi. Lisaks on Delfi uudisest näha, et ajakirjanik üritas
ATKO kommentaari saada.
Samuti arutas
Pressinõukogu AS ATKO Bussiliinid kaebust Delfis 5. veebruaril
ilmunud artikli „Lugeja: sama firma sõidutab Märjamaal ka lapsi
katkise bussiga“ peale ja otsustas, et Delfi rikkus head
ajakirjandustava.
AS ATKO Bussiliinid kaebas Pressinõukogule, et lugejakiri
sisaldab kontrollimata ja ebaõiget infot, samuti ei antud
bussifirmale sõna.
Delfi selgitas, et tegemist oli 5. veebruaril ilmunud artiklile
saadetud lugejakirjaga ja tulenevalt algsest artiklist, kus
viidati, et kaheksast Atko bussist seitse ei vastanud
kontrollimisel nõuetele, oli toimetusel alust arvata, et lugeja
jagas tõest infot. Samuti kinnitab lugejakirja usaldusväärsust
Delfi väitel see, et toimetus sai sarnase sisuga kirju ka
teistest Eesti piirkondadest.
Pressinõukogu otsustas, et Delfi rikkus 5. veebruari artikliga
ajakirjanduseetika koodeksi punkti 5.1., mis näeb ette, et kui
kellegi kohta avaldatakse tõsiseid süüdistusi, tuleks talle
pakkuda kommentaari samas numbris. Pressinõukogu hinnangul oleks
pidanud Atko antud loos sõna saama vaatamata sellele, et varasem
artikkel juba sisaldas Atko kommentaari. Pressinõukogu arvates
ei saa eeldada, et lugejad olid varasemat lugenud ja seetõttu
peab iga artikkel sisaldama mõlema konfliktipoole selgitusi.
Delfi avaldas tauniva
otsuse 19. juunil.
PN