Tallinn, 22. märts 2007. Pressinõukogu hinnangul peab
valimisreklaam olema ajalehtedes lugeja jaoks selgelt eristatud
kas kujunduselementidega või tekstiga „tasutud reklaam”.
Pressinõukogu arutas 15. märtsil Heimar Lengi kaebust
ajalehes Koit 8. veebruaril avaldatud valimisreklaami peale ning
otsustas, et leht rikkus head ajakirjandustava.
Pressinõukogu hinnangul rikkus Koit
ajakirjanduseetika koodeksi punkti 6.1., mille järgi peab
reklaam ja suhtekorraldusmaterjal olema auditooriumi jaoks
selgelt eristatud ajakirjanduslikust materjalist. Pressinõukogu
hinnangul ei olnud Heimar Lengi valimisreklaam Koidus lugeja
jaoks selgelt eristatud, sest ei kandnud kirja „tasutud tekst”
ega olnud ka kujunduslikult muust tekstist eristatav.
Pressinõukogu esimehe Eve Rohtla meelest on taunimisväärne, et
ikka veel ilmub Eesti ajalehtedes lugusid ja materjale, mille
kohta võib vaid oletada, kas tegemist on arvamusartikli või
kinnimakstud poliitilise tekstiga. "Koidu arvamuslehekülgedel
ilmusid ministrite, kohalike ja teiste Eesti arvamusliidrite
kommentaaride kõrval Heimar Lengi fotoga lühemad
arvamusavaldused,” märkis Rohtla. „Sellele, kas tegemist võib
olla tasutud reklaamtekstiga, võis kaude osutada vaid see, et
Heimar Lengi nime alla oli trükitud ka tema kandidaadi number.
Samas oli see üks ligi kümnest lausest koosnev veerulugu ainus
maakonnalehe arvamuskülje lugu, mille eest oli lehele makstud.
See, et arvamuskülje üleval servas on kirjutatud „Arvamus,
valimisreklaam”, ei erista antud kinnimakstud teksti ülejäänud
ajakirjanduslikust materjalist."
Rohtla leiab, et ajakirjandusväljaanded peaksid palju
tähelepanelikumalt ja põhimõttekindlamalt jälgima, et reklaam ja
suhtekorralduslik materjal oleks lugeja jaoks ajakirjanduslikust
tekstist ja pildist selgelt eristatud. Samas tuleks silmas
pidada ka seda, et reklaamtekst ei oleks pandud
ajakirjanduslikku vormi ega esitataks seda ajakirjanduslikus
žanris, mis lugejat eksitada võib.
Pressinõukogu juhib toimetuste tähelepanu
ka sellele, et lugejakirjadesse tuleb suhtuda suurema
tähelepanuga ning kirja autori kontaktandmed või elukoht peaksid
olema toimetuse jaoks tuvastatavad, vastasel korral tuleks kiri
jätta avaldamata. "Kuigi antud kaebuse puhul polnud lugejakirjas
valefakte ja tõsiseid süüdistusi, vaid toimetusele oli saabunud
lugeja lühiarvamus, ei ole hea, kui toimetusel pole
arvamusavaldaja või kirjasaatja kontaktandmeid,” ütles Rohtla.
„Kui arvaja ei soovi oma nime avaldada, tuleb tema põhjendatud
soovi arvestada, samas kirjasaatja aadressi ja telefoninumbrit
teades. Hea ajakirjandustava kohaselt tuleks anonüümsust
vältida."
Koit avaldas 8. veebruaril arvamuse ja
valimisreklaami leheküljel Heimar Lengi poolt saadetud tasulise
valimisreklaami „Tšekke ju polnud!” ning selle kohal lugejakirja
„Heimar Lenk lollitas Räpinas valijaid”.
Heimar Lenk polnud aga rahul, et tema tekst ei
sisaldanud märget „Tasutud tekst”, kuigi ta oli selle avaldamise
eest ajalehele maksnud. Samuti polnud Heimar Lenk rahul, et otse
tema reklaamteksti kohal oli teda halvustav lugejakiri
inimeselt, keda terves Eestis ei ole. Lenk leiab, et ajaleht
pettis lugejaid olematu isiku nimega lugejakirja avaldamisega
ning ei näidanud, et valimisnupu puhul oli tegu tasutud
reklaamiga.
Koit selgitas Pressinõukogule, et
toimetusel ei tekkinud kahtlust, et lugejakirjale alla
kirjutanud isikut ei olemas ning et kirja sisu on väär.
Toimetuse hinnangul kiri laimu ega fakte ei sisaldanud ning
selle autori tuvastamist ei peetud seetõttu vajalikuks. Toimetus
otsustas võtta Heimar Lengi kirjutist kui arvamust ning arvestas
selle Heimar Lengile esitatud arvest maha, uue arve sai Heimar
Lenk toimetusest kaasa. Ka ei pea Koit põhjendatuks Heimar Lengi
süüdistust, et tema lugu pole markeeritud, sest antud lehekülg
„arvamus, valimisreklaam” lubab avaldada nii reklaamtekste kui
ka arvamuslugusid. Koit tunnistas, et reklaamteksti veelgi
selgemaks eristamiseks on vaja tuua loo juures ära „tasutud
tekst”, mida toimetus ka hilisemate valimisreklaamide puhul
tegi.
Koit avaldas Pressinõukogu otsuse 20. märtsil.
PN