I jagu. ÜLDSÄTTED
1. peatükk ÜLDSÄTTED
§ 1. Seaduse eesmärk
(1) Käesoleva seaduse eesmärgks on tagada Eesti Vabariigi Pőhiseaduse
§-s 44 sisalduva informatsioonivabaduse pőhimőtte ja ametiasutuste
informeerimiskohustuse pőhimőtte elluviimine ning riigi ja kohaliku
omavalitsuse asutuste (edaspidi ametiasutused) ning nende ametisikute
vastutuse suurendamine avalikkuse ees.
(2) Oma eesmärkide saavutamiseks määrab käesolev seadus kindlaks:
1) korra avalikkuse juurdepääsuks ametiasutustes olevatele materjalidele;
2) korra ja tingimused ametiasutustes olevate andmete ja dokumentide
eranditult asutusesiseseks kasutamiseks määramiseks;
3) teabevoliniku ameti moodustamise, tema volitused ja kohustused;
4) korra vaidluste lahendamiseks seoses teabe andmise vői sellest
keeldumise otsustega;
5) ametiisikute poolt dokumentide ja informatsiooni ainult asutusesiseseks
kasutamiseks määramise otsuste vaidlustamiseks;
6) ametiasutuste informatsiooniteatmike pidamise ja nende avalikkusele
kättesaadavaks tegemise kohustuse ja korra;
7) korra üksikisiku juurdepääsuks tema kohta käivale informatsioonile
ning selle pudulikkuse vői ekslikkuse juhtudel andmete parandamise
korra.
§ 2. Mőisted
Käesolevas seaduses kasutatakse mőisteid järgmises tähenduses:
1) isikuinfo - dokumenteeritud informatsioon identifitseeritava
üksikisiku kohta, kaasa arvatud:
1. isiku aadress, nimi vői telefoninumber;
2. isiku rass, riiklik vői rahvuslik päriolu, nahavärv, usulised
vői poliitilised tőekspidamised vői kuuluvus;
3. isiku vanus, sugu, seksuaalne suundumus, abielulisus vői perekonnaseis;
4. isikule antud riiklik isikukood, sümbol vői muu erimärgistus;
5. isiku sőrmejäljed, veregrupp vői pärilikud omadused;
6. andmed isiku tervisliku seisundi kohta, kaasa arvatud kehalised
vői vaimuhaigused;
7. andmed isiku hariduse, majandusliku olukorra, kriminaalkorras
karistatuse vői töökohtade kohta;
8. kellegi teise arvamus isikust;
9. isiku isiklikud vaated vői arvamused, välja arvatud kellegi
teise kohta;
2) dokument - hőlmab raamatuid, dokumente, kaarte, joonistusi,
fotosid, kirju, volitusi, pabereid ja kőike muud, millele kantakse
vői millel säilitatakse andmeid graafiliste, elektrooniliste, mehhaaniliste
vői muude vahenditega, kuid ei hőlma arvutiprogrammi vői muud mehhanismi,
mis toodab dokumente;
3) kolmas osapool - dokumendiga tutvumise taotluse (teabenőude)
vői isiku kohta käiva informatsiooni parandamise suhtes tähendab
iga isikut, isikute rühma vői organisatsiooni, välja arvatud isik,
kes esitas teabenőude vői vaide, vői ametiasutus;
4) ametisaladus - tähendab informatsiooni, kaasa arvatud
valem, skeem, koostis, programm, vahend, toode, tehnika vői protsess,
mis:
1. on kasutusel vői mida vőidakse kasutada äris vői majandusliku
kasu saamiseks;
2. omab iseseisvat (tegelikku vői vőimalikku) majanduslikku väärtust
sest, ta pole üldiselt avalikkusele vői teistele isikutele, kes
saaksid majanduslikku kasu selle avaldamisest vői kasutamisest,
kättesaadav.
5) ametiasutus - tähendab ministeeriumi, muud riigi vői
valitsusasutust vői komisjoni, kohaliku omavalitsuse asutusi, iga
juhatust, komiteed, komisjoni, nőukogu, valitsust vői asutust, mille
on loonud vői mis allub ametiasutusele kuid ei hőlma:
1. Riigikogu vői kohaliku omavalitsuse volikogu fraktsiooni;
2. kohtuid v.a. järgmiste dokumentide osas:
a) kohtunike ja protsesside määramine;
b) juriidiliste őppeprogrammide sisu;
c) kohtuniku poolt vői tarvis ette valmistatud kohtutegevuse statistika;
d) kohtunike distsiplinaarkomisjoni ja atesteerimiskomisjoni protokoll
ja otsus.
6) seaduse eest vastutav minister - Vabariigi Valitsuse
liige, kellele on Vabariigi Valitsuse otsusel tehtud ülesandeks
selle seaduse ellurakendamise korraldamine
7) ametiasutuse juht - ametiasutuse juhiks on:
1. ministeeriumi puhul minister;
2. muu ametiasutuse puhul isik, kes on vastavalt őigusaktidele
määratud, nimetatud, kinnitatud vői valitud tema juhiks;
3. muu isik vői isikuterühm, kes on määratud juhiks vői täidab
seaduslikus korras ametiastuse juhi ülesandeid (asendaja, kohusetäitja
jne).
II jagu. INFORMATSIOONIVABADUS
2. peatükk. ŐIGUS SAADA INFORMATSIOONI JA SELLE ŐIGUSE
RAKENDAMINE
§ 3. Őigus saada informatsiooni
(1) Igal isikul on őigus juurde pääseda igasugustele materjalidele
ja informatsioonile, mis on ametiasutuse vői selle ametiisiku kontrolli
all vői valduses (k.a. teabenőudja eraelu puudutav informatsioon),
kui ta esitab käesolevas seaduses ettenähtud korras teabenőude.
(2) Őigus dokumentidega ja nendes sisalduva informatsiooniga tutvumiseks
ei laiene seadusega määratud avalikustamisele mittekuuluvale informatsioonile.
Kui seadusega määratud avalikustamisele mittekuuluv informatsioon
on vőimalik materjali hulgast eraldada, siis on teabenőude esitajal
őigus ülejäänud materjaliga tutvuda.
§ 4. Avalikkuse huvide ülemuslikkus
(1) Ametiasutusel olev informatsioon, kui see on avalikkuse huvides,
tuleb avalikustada, arvestamata käesoleva seaduse muid sätteid.
(2) Sőltumata sellest, kas teabenőue on esitatud vői ei, peab ametiasutuse
juht viivitamatult tegema avalikkusele, sellest huvitatud inimrühmale
vői teabe nőudjale teatavaks informatsiooni, mis käsitleb märkimisväärset
ohtu keskkonnale vői avalikkuse vői inimrühma tervisele vői julgeolekule
vői mille avalikustamine ükskőik millisel muul pőhjusel oleks avalikkuse
huvides.
(3) Kui ametiasutuse juht avalikustab informatsiooni käesolevas
paragrahvis mainitud alustel peab ta vőimalusel sellest enne avalikustamist
teavitama informatsiooniga seotud kolmandaid osapooli ja teabevolinikku
vői saatma neile eelneva teavitamise vőimatuse korral posti teel
teate avalikustamisest
§ 5. Tasu informatsiooni eest
(1) Igasugune valitsusasutustelt nőutav ja seal olemasolev informatsioon
ja dokument tuleb väljastada tasuta, kui selle väljastamine on avalikes
huvides, aitab oluliselt kaasa riigivőimu tegevusest arusaamisele
avalikkuse poolt ja seda ei ole nőutud pőhiliselt teabenőudja erahuvides.
(2) Ametiasutuse juht vőib teabenőudjalt nőuda ametiasutusele tasu
maksmist järgmiste informatsiooni andmisega seotud teenuste eest:
1) dokumendi, leidmine, väljatoomine ja esitamine;
2) dokumendi ettevalmistamine avalikustamiseks;
3) dokumendi saatmine ja töötlemine;
4) dokumendist koopia tegemine.
(3) Teabenőudjalt esitajalt ei vői lőike 1 alusel nőuda tasu maksmist:
1) dokumendi leidmiseks js väljatoomiseks kulunud esimese 5 tunni
eest;
2) aja eest, mis kulus dokumendist andmete eraldamiseks;
3) teabenőudja enda kohta käiva isikuinfo väljastamise korral.
(4) Kui teabenőudja peab vastavalt käesoleva paragrahvi lőikele
1 maksma tasu teenuste eest, peab ametiasutus esitama talle esialgse
hinnangu makstava tasu kohta enne teenuse osutamist.
(5) Ametiasutuse juht vőib vabastada teabenőudja tasu maksmisest
osaliselt vői täielikult, kui juhi arvates:
1) teabenőudja ei ole maksuvőimeline vői on mőnel muul pőhjusel
őiglane tasu mitte nőuda;
2) dokument puudutab avalikkusele huvi pakkuvat küsimust, kaasa
arvatud keskkonna, tervishoiu ja turvalisuseküsimused.
(5) Tasu, mida mőne kategooria teabenőudjad peavad maksma teenuse
eest, vőib erineda tasust, mida teised teabenőudjad peavad selle
eest maksma, kuid ei tohi ületada teenuse tegelikku hinda.
§ 6. Teabenőude esitamine
(1) Ametiasutuse vői selle ametiisiku kontrolli all vői valduses
oleva matrjaliga tutvumiseks esitab isik kirjaliku vői suulise teabenőude
vastavale ametiasutusele, milles palub vőimalust tutvuda dokumendiga
vői selle koopiat.
(2) Kirjalikuks teabenőudeks loetakse ka faxiga vői muul elektroonilisel
viisil (näiteks e-mail) ametiasutusele edastatud ja selgelt teabenőudja
kontaktandmeid sisaldavat teabenőuet.
(3) Suuliselt esitatav teabenőue loetakse edastatuks, kui see esitatakse
ametiasutusele olukorras, mis näeb ette suuliste teabenőuete alusel
informatsiooni väljastamise.
(4) Telefoni teel esitatakse teabenőue ametiasutusest informatsiooni
väljastamise eest vastutavale vői ametiasutuse juhi poolt määratud
muule isikule, kes on kohustatud selle fikseerima ja menetlema seda
vastavalt käesolevale seadusele. Telefoni teel esitatud teabenőue
vőetakse menetlusse, kui teabenőudja avaldab oma isiku ja annab
kontaktaadressi.
§ 7. Kohustus aidata teabenőudjat
(1) Ametiasutuse juht peab tegema kőik selleks, et teabenőudjat
aidata ja ilma igasuguse viivituseta vastama igale teabenőudjale
avalikult, täpselt ja ammendavalt.
(2) Ametiasutuse juht peab koostama teabenőudjale dokumendi, kasutades
riistvara, tarkvara ja tehnilist ekspertiisi, kui seda saab teha
arvutis oleva materjali pőhjal, mis on ametiasutuse valduses vői
kontrolli all, ja selle tegemine ei sega ametiasutuse tööd.
§ 8. Vastamise tähtaeg
(1) Teabenőudele tuleb vastata nii kiiresti kui on vőimalik ja
mitte hiljem, kui 30 päeva jooksul alates teabenőude saamisest v.a.
juhtudel, kui
1) teabenőudele vastamise tähtaega on kooskőlas käesoleva seadusega
(§-ga 9) pikendatud ja sellest on teabenőudjat kirjalikult informeeritud;
2) teabenőue on kooskőlas käesoleva seadusega üle antud vastamiseks
pädevale teisele ametiasutusele.
§ 9. Vastamise tähtaja pikendamine
(1) Ametiasutuse juht vőib pikendada vastamise tähtaega kuni 60
päevani vői Teabevoliniki loa alusel kuni 90 päevani, kui:
1) teabenőudja ei esitanud ametiasutusel taotletava dokumendi identifitseerimiseks
piisavalt andmeid ja ametiasutus on 5 päeva jooksul pärast teabenőude
saamist palunud tal need esitada;
2) nőutakse vői on vaja otsida palju dokumente ja tähtajaline vastamine
segaks ametiasutuse normaalset tööd;
3) on vaja rohkem aega, et konsulteerida kolmanda osapoolega vői
mőne muu ametiasutusega, enne kui asutuse juht otsustab, kas vőimaldada
teabenőudjal tutvuda dokumendiga;
4) kolmas osapool palub informatsiooni andmise otsuse läbivaatamist,
kui teda on informatsiooni andmisest vastavalt käesoleva seaduse
§-le 28 teavitatud ja otsuse tegijaks ei olnud teabevolinik.
(2) Kui tähtaega on pikendatud vastavalt käesoleva paragrahvi lőikele
1, peab ametiasutuse juht teatama teabenőudjale:
1) pikendamise seadusliku pőhjuse;
2) millal vastus antakse;
3) et teabenőudja vőib vastavalt käesolevale seadusele ja muudele
őigusaktidele kaevata tähtaja pikendamise vastu näidates ära kellele
ja kuidas seda teha saab.
§ 10. Teabenőude üleandmine teisele ametiasutusele
(1) Ametiasutuse juht vőib 5 päeva jooksul pärast teabenőude saamist
teabenőude ja vajadusel sellele lisatud materjali üle anda teisele
ametiasutusele, kui:
1) dokumendi tegi teine ametiasutus vői see tehti selle jaoks;
2) teine ametiasutus sai selle dokumendi esimesena vői;
3) dokument on teise ametiasutuse valduses vői kontrolli all.
(2) Kui teabenőue antakse üle vastavalt lőikele 1, peab teabenőude
üle andnud ametiasutuse juht sellest teabenőudjale teatama ja ametiasutus,
kellele nőue üle antakse, peab teabenőudjale vastama 15 päeva jooksul
alates nőude saamisest v.a. juhtudel, kui teabenőudele vastamise
tähtaega pikendatakse vastavalt käesoleva seaduse §-le 9.
(3) Juhul kui teabenőude üleandmise korras saaja leiab, et ta ei
ole pädev vastama, peab ta ikkagi koguma vajalikud andmed pädevalt
ametiasutuselt ja edastama need teabenőudjale 30 päeva jooksul teabenőude
saamisest.
§ 11. Vastuse sisu
(1) Vastuses teabenőudele peab ametiasutuse juht teabenőudjale
teatama:
1) kas teabenőudjal on őigus tutvuda dokumendiga vői osaga sellest,
ja kui teabenőudjal on see őigus, siis kus, millal ja kuidas see
vőimaldatakse;
2) kui tutvumist dokumendiga vői selle osaga ei vőimaldata siis
keeldumise pőhjused ja seadusesäte, millel keeldumine pőhineb, teabenőudjale
keeldumist pőhjendava ametiasutuse ametniku nime, ametinimetuse,
töökoha aadressi ja telefoni ning olemasolul e-maili aadressi ning
faxi numbri ja et teabenőudja vőib paluda teabenőude uut läbivaatamist
vastavalt käesoleva seaduse §§-dele 35-41.
(2) Arvestamata lőike 1 punkti 1 alapunkti 1, vőib ametiasutuse
juht vastuses keelduda kinnitamast vői eitada:
1) paragrahvis 20 nimetatud informatsiooni sisaldava dokumendi
olemasolu ( seaduse rakendamisele kahjulik informatsioon) vői;
2) kolmanda osapoole eraelu kajastava dokumendi olemasolu, kui
informatsiooni olemasolu avalikustamine oleks pőhjendamatu sekkumine
selle osapoole eraellu.
§ 12. Informatsiooni andmise kord
(1) Informatsiooni andva asutuse juht peab tagama teabenőudjale
vőimaluse informatsiooniga tutvumiseks vastavalt käesoleva paragrahvi
lőigetele 2 ja 3.
(2) Kui teabenőudja palub dokumendi koopiat ja seda saab teha,
siis:
1) dokument vői selle osa tuleb anda koos vastusega vői;
2) dokumendi vői selle koopia andmisega viivitamist tuleb pőhjendada
ja näidata ära, millal ja kus saab isik soovitud dokumendi, kusjuures
ooteaeg ei tohi ületada 5 päeva. Seda tähtaega vőib pikendada ainult
teabevoliniku nőusolekul ja dokumendi kopeerimist pőhjustanud takistuste
äralangemiseni.
(3) Kui teabenőudja on soovinud dokumendiga ainult tutvuda vői
dokumenti ei ole pőhjendatult vőimalik reprodutseerida, tuleb teabenőudjale:
1) anda luba tutvuda dokumendi vői selle osaga vői;
2) anda luba tutvuda dokumendiga vastavalt ametiasutuse juhi poolt
antud juhistele.
(4) Dokumendiga tutvumine vői selle koopia väljastamine korraldatakse
ametiasutuse asukohas vői kohas, mis selleks on spetsiaalselt määratud
vői dokumendi asukohas, kui seda on ebaotstabekas vői ohtlik transportida
ametiasutusse.
§ 13. Delegeerimine
(1) Ametiasutuse juht vőib delegeerida selles seaduses toodud ülesanded
omale alluvale ametnikule, kuid ta ei tohi edasi delegeerida delegeerimise
őigust.
(2) Delegeerimine peab olema vormistatud avalikult kättesaadava
korraldusena ja vőib sisaldada tingimusi ja piiranguid, mida ametiasutuse
juht peab vajalikuks.
III peatükk. AVALIKUSTAMISE PIIRID
§ 14. Tutvumine riigisaladust sisaldavate dokumentidega
(1) Riigisaladust sisaldavate dokumentidega tutvumine toimub riigisaladuste
seaduses ettenähtud korras.
(2) Juhul, kui isik soovis tutvuda riigisaladust sisaldava dokumendi
osaga, milles ei sisaldu riigisaladus, tehakse talle vastavast osast
koopia vői vőimaldatakse sellega tutvuda käesolevas seaduses sätestatud
korras.
§ 15. Eranditult asutusesiseseks kasutamiseks mőeldud nähtud
informatsioon.
(1) Eranditult asutusesiseseks kasutamiseks mőeldud informatsiooniks
vőib ametiasutuse juht tunnistada käesolevas seaduses ja teistes
seadustes selliseks tunnistatud andmeid sisaldavaid dokumente.
(2) Ainult asutusesiseseks kasutatamiseks mőeldud andmeid sisaldavad
dokumendid tähistatakse rohelise templiga “Asutusesiseseks kasutamiseks”.
(3) Käesoleva seaduse alusel vőib asutuse juht seaduse alusel eranditult
asutusesiseseks kasutamiseks tunnistada ja vastavalt märgistada
järgmisi dokumente:
1) Vabariigi Valitsuse konfidentsiaalsed dokumendid;
2) muud ametiasutuste konfidentsiaalseid dokumendid;
3) tegutsemisnőuanded vői soovitused;
4) juriidilised nőuanded;
5) seaduse rakendamist kahjustavad dokumendid;
6) valitsustevahelisi suhteid vői läbirääkimisi kahjustavad dokumendid;
7) ametiasutuste rahanduslikke vői majanduslikke huvisid kahjustavaid
dokumendid;
8) kaitse all olevate paikade säilimist kahjustavad dokumendid;
9) üksikisikut vői avalikkust kahjustavaid dokumendid;
10) 60 päeva jooksul avalikustatavat vői avaldatatavat informatsiooni
sisaldavad dokumendid;
11) kolmanda poole ärihuvisid kahjustavad dokumendid;
12) eraelu kahjustavad dokumendid.
§ 16. Vabariigi Valitsuse konfidentsiaalsed dokumendid
(1) Ametiasutuse juht peab keelduma dokumendi vői selle osa avalikustamisest,
kui see sisaldab informatsiooni, mis tooks avalikkuse ette Vabariigi
Valitsuse vői tema komisjoni plaanide sisu sealhulgas nőuanded,
soovitused, tegevusplaanid vői seaduseelnőud vői muude őigusaktide
eelnőud, mis on esitatud vői ette valmistatud esitamiseks valitsusele
vői tema komisjonidele.
(2) Käesoleva paragrahvi esimene lőige ei laiene:
1) dokumendis sisalduvale informatsioonile, mis on olemas 15 aastat
vői rohkem;
2) informatsioonile dokumendis, mille eesmärk on anda taustselgitused
vői analüüsid Vabariigi Valitsusele vői mőnele tema komisjonidest
arutamiseks, kui otsus on avalikustatud, ellu rakendatud vői otsuse
teegemisest on möödas vähemalt 5 aastat.
§ 17. Muude ametiasutuste konfidentsiaalseid materjalid
(1) Muu ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, mis sisaldab informatsiooni, mis teeks
avalikuks:
1) muu ametiasutuse poolt ettevalmistatava őigusakti vői juriidilise
dokumendi eelnőu;
2) Riigikogu vői kohaliku omavalitsuse volikogu vői nende komisjonide
koosolekute nőupidamiste sisu, kui seadus annab őiguse koosoleku
pidamiseks ilma avalikkuse juuresolekuta ja vastav otsus on seaduse
alusel ja kehtestatud korras langetatud.
(2) Käesoleva paragrahvi 1. lőiget ei rakendata, kui őigusakti
vői juriidilise dokumendi eelnőu varianti vői sisu on arutatud avalikkusele
avatud koosolekul vői selles viidatud informatsioon on olnud käibel
vähemalt 15 aastat.
§ 18. Tegutsemisnőuanded vői soovitused
(1) Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, milles sisaldub informatsioon, mis teeks
avalikuks ametiasutuse vői ministri poolt välja töötatud nőuanded
vői soovitused, mis pole vormistatud őigusaktina.
(2) Ametiasutuse juht ei tohi keelduda avalikustamast vastavalt
käesoleva paragrahvi 1. lőikele :
1) faktilist materjali;
2) avaliku arvamuse küsitlust;
3) statistilisi ülevaateid;
4) hindamisi;
5) majandusprognoose;
6) teateid keskonnamőjutuste kohta;
7) ametiasutuse töö vői tööedukuse lőpparuannet vői lőpprevisjoni
vői muud selle asutuse programmi vői tegutsemisplaani;
8) tarbijatestide aruandeid vői aruannet ametiasutuste seadmete
testi kohta;
9) ametiasutuse projekti vői tegutsemiskorraga seonduvat teostatavuse
vői tehnilist uuringut, k.a. kalkulatsiooni;
10) uuringute tulemuste aruannet, mis on ette vőetud enne tegevuskorra
formuleerimist
11) ametiasutusele soovitusi andva vői ettekandeid tegeva ja probleeme
arutava töörühma, komisjoni, nőukogu vői analoogilise organi aruannet;
12) plaani vői ettepanekut uue programmi tegemiseks vői programmi
muutmiseks, kui plaan vői ettepanek on ametiasutuse juhi poolt heaks
kiidetud vői tagasi lükatud;
13) informatsiooni, mille ametiasutuse juht on avalikult kuulutanud
otsuse tegemise vői poliitika kujundamise pőhialuseks;
14) otsust, mis on tehtud suvaőiguse vői kohtulike funktsioonide
teostamiseks ja mis kahjustab teabenőudja őigusi;
15) informatsiooni, mis on olemas vähemalt 15 aastat.
§ 19. Juriidilised nőuanded
Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast juriidilist
informatsiooni ja nőuannet sisaldavat dokumenti, mida ta on saanud
advokaadilt seoses ametiasutusele advokaaditeenuse osutamisega,
kuid mitte kauem kui kohtuotsusese lőpliku jőustumisega nőuandega
seotud asjas.
§ 20. Seaduse rakendamist kahjustav avalikustamine
Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast dokumenti
vői selle osainformatsiooni, kui avalikustamine tőenäoliselt :
1) kahjustab seaduse rakendamise asjaolusid;
2) kahjustab Eesti Vabariigi vői mőne temaga liidus oleva vői seotud
oleva riigi kaitsmist vői spionaazi, sabotaazi vői terrorismi tőkestamist,
avastamist vői mahasrumist;
3) kahjustab kasutatava vői kasutusse vőetava uurimistehnika vői
uurimisprotseduuride efektiivsust seaduse rakendamisel;
4) teeb avalikuks seaduse rakendamise aluseks olnud informatsiooni
konfidentsiaalse allika identiteedi;
5) ohustab seadust rakendava ametniku vői muu isiku elu vői füüsilist
julgeolekut;
6) teeb avalikuks jälitusteegevusega seonduva vői selleks kasutatava
informatsiooni;
7) vőtab isikult őiguse vői vőimaluse őiglasele ja erapooletule
kohtumőistmisele;
8) avalikustab salvestuse, mille ametnik on isikult konfiskeerinud;
9) hőlbustab kinnipeetud isiku pőgenemist;
10) hőlbustab seaduse alusel karistatava őiguserikkumise sooritamist;
11) kahjustab igasuguse vara vői süsteemi, k.a. hoone, sőiduki,
arvutisüsteemi vői kommunikatsioonisüsteemi julgeolekut.
(2) Ametiasutuse juht ei tohi käesoleva paragrahvi 1. lőike alusel
keelduda avalikustamast aruannet, mille on tavalise kontrolli käigus
ette valmistanud ametiasutus, kes on volitatud kontrollima vastavust
seadusele, aruannet, k.a. statistiline analüüs, seaduse rakendamise
programmi tulemuste kohta, kui ei ole alust arvata, et aruande avalikustamine
kahjustab lőikes 1 loetletut, ja statistilist informatsiooni otsuste
kohta, mis kiidavad heaks kohtuliku jälitamise vői ei kiida seda
heaks.
§ 21. Valitsustevahelisi suhteid vői läbirääkimisi kahjustavad
materjalid
(1) Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
dokumentivői selle osa, mis sisaldab informatsiooni, mille avalikustamine
teeb halba Vabariigi Valitsuse vői muu ametiasutuse suhetele vői
läbirääkimistele vőőrriigi valitsuste ja ametiasutustega vői riikidevaheliste
rahvusvaheliste organisatsioonidega.
(2) Lőige 1 ei laiene informatsioonile neis materjalides, mis on
eksisteerinud vähemalt 15 aastat v.a. informatsioon seaduse rakendamise
kohta.
§ 22. Ametiasutuste rahanduslikke vői majanduslikke huvisid
kahjustavad materjalid
(1) Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, mis sisaldab informatsiooni, mille avalikustamine
kahjustaks ametiasutuse rahanduslikke vői majanduslikke huve vői
suutlikkust majanduse arendamisel, kaasa arvatud järgmine informatsioon:
1) ametiasutuse kaubandussaladused;
2) rahandus-, kaubandus-, teadus- vői tehnikainfo, mis kuulub ametiasutusele,
riigile vői kohalikule omavalitsusele ja millel on vői tőenäoliselt
on rahaline väärtus;
3) ametiasutuse personali juhtimise vői administreerimisega seonduvad
plaanid, mis ei ole veel ellu rakendatud vői avalikustatud;
4) informatsioon, mille avalikustamine tooks kaasa ettepaneku vői
projekti ennatliku avalikustamise vői rahalise kahju vői tooks kasu
kolmandale osapoolele;
5) informatsioon ametiasutuste poolt läbiviidavate läbirääkimiste
kohta.
(2) Ametiasutuse juht ei tohi keelduda 1. lőike alusel avalikustamast
ametiasutuse poolt vői selle jaoks läbiviidavaid keskkonna vői toodete
testimise tulemusi, välja arvatud juhtudel, kui testimine tehti
tasulise teenusena isikule, isikute rühmale vői organisatsioonile,
mitte aga ametiasutusele vői testimise meetodi väljatöötamise eesmärgil.
§ 23. Kaitse all olevate paikade säilimist kahjustavad materjalid
Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast informatsiooni,
kui avalikustamine kahjustaks vői häiriks fossiilsete, looduslike,
antropoloogilist vői muinsuskaitselist väärtust omavate paikade
säilimist, ohus olevate, vähekaitstud liikide, alamliikide vői taimede,
selgroogsete vői selgrootute liikide säilimist vői mőne muu haruldase
vői ohus oleva elusressursi säilimist.
§ 24. Üksikisikut vői avalikkust kahjustavad materjalid
(1) Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, mis sisaldab informatsiooni, kaasa arvatud
teabenőudja isikuinfo, kui avalikustamine ohustab kellegi teise
julgeolekut vői vaimset vői füüsilist tervist vői häirib avalikku
julgeolekut.
(2) Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
teabenőudja isikuinfot, kui avalikustamine teeks tősist kahju teabenőudja
julgeolekule vői tema vaimsele vői füüsilisele tervisele.
§ 25. Kuuekümne päeva jooksul avalikustatav vői avaldatav informatsioon
(1) Ametiasutuse juht vőib keelduda teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, milles sisaldub isikuinfo, mis on avalikkusele
kättesaadav ostmise teel vői mis 60 päeva pärast teabenőude saamist
avaldatakse vői tehakse avalikkusele teatavaks.
(2) Kui ametiasutuse juht keeldub vastavalt lőikele 1 dokumendi
vői selle osa avalikustamisest, peab ta teabenőudjale teatama, kus
ja millal selles sisalduv informatsioon avaldatakse.
(3) Kui informatsioon ei ole 60 päeva jooksul alates teabenőude
saamisest avaldatud vői avalikustatud peab ametiisik koheselt selle
eelpoolnimetatud 60 päevase tähtaja möödumisel teabenőudjale andma.
§ 26. Kolmanda poole ärihuvisid kahjustavad materjalid
(1) Ametiasutuse juht peab keelduma teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, mis sisaldab informatsiooni, mis :
1) avalikustab kolmanda osapoole loendis määratletud ametisaladused
vői tema kaubandus-, rahandus-, teadus-, tehnika- vői töösuhete
alast infot;
2) hoitakse endastmőistetavalt ja otsesőnu saladuses ja;
3) mille avalikustamine:
1. teeb märkimisväärset kahju kolmanda osapoole konkureerivale
seisukohale vői tema positsioonile läbirääkimistel;
2. annab tulemuseks samalaadse informatsiooni, mida riiklik asutus
enam ei saa, kuid avalikkuse huvides on, et vastavat informatsiooni
jätkuvalt hangitaks;
3. annab tulemuseks rahalist kahju vői kasu ükskőik millisele isikule
vői organisatsioonile;
4. avalikustab vahekohtuniku, vahemehe, töövaidlusametniku vői
mőne muu töövaidlusi lahendava vői uuriva isiku vői organi aruande
vői informatsiooni.
(2) Ametiasutuse juht peab keelduma teabenőudjale avalikustamast
informatsiooni, mida saadi maksu deklareerimisel vői koguti maksuvőla
fikseerimisel vői maksude kogumisel.
(3) Käesoleva paragrahvi lőikeid 1 ja 2 ei rakendata kui kolmas
osapool nőustub informatsiooni avaldamisega vői informatsioon on
dokumendis, mis on riiklikus arhiivis vői selle kontrolli all olnud
vähemalt 50 aastat.
§ 27. Eraelu kahjustav avalikustamine
(1) Ametiasutuse juht peab keelduma teabenőudjale avalikustamast
dokumenti vői selle osa, milles sisaldusva informatsiooni avalikustamine
tähendaks pőhjendamatut sekkumist kolmanda osapoole eraellu.
(2) Pőhjendamatu sekkumine kolmanda poole eraellu on isikuinfo
avalikustamine, kui:
1) isikuinfo on seotud meditsiinilise, psühhiaatrilise vői psühholoogilise
haiguslooga, diagnooside, seisundi, raviga vői hinnangutega;
2) isikuinfo koostati ja see on identifitseeritav kui osa vőimaliku
seaduserikkumise uurimises, välja arvatud avalikustamine selles
ulatuses, mis on vajalik seaduserikkumise uurimiseks vői uurimise
jätkamiseks;
3) isikuinfo eraelu kohta on seotud tulude vői sotsiaalteenuste
hüvedega vői heaolu taseme kindlaksmääramisega;
4) isikuinfo eraelu kohta on seotud tööhőive, kutse- vői hariduslooga;
5) isikuinfo saadi tuludeklaratsioonist vői koguti maksude kogumise
sihiga;
6) isikuinfo kirjeldab kolmanda osapoole rahanduslikku olukorda,
sissetulekut, varasid, vőlgu, omavahendeid, pangasaldot, finantsseisu
vői -tegevust vői krediidivőimet;
7) isikuinfo koosneb isiklikest soovitustest vői hinnangutest,
iseloomustustest vői isikuhinnangutest kolmanda osapoole kohta vői
avalikustamine vőiks avalikustada, et kolmas osapool on salaja hankinud
isiklikke soovitusi vői hinnanguid, iseloomustusi vői isikuhinnanguid;
8) isikuinfo näitab kolmanda osapoole rassilist vői etnilist päritolu,
soolist suunitlust vői usulisi ja poliitilisi veendumusi vői liikmelisust;
9) isikuinfo koosneb kolmanda osapoole nimest, aadressist vői telefoninumbrist
vői e-maili aadressist ja seda kavatsetakse kasutada klientide nimekirjade
saatmiseks vői telefoniküsitluseks vői muudel sarnastel eesmärkidel.
(3) Isikuinfo avalikustamine ei ole pőhjendamatu tungimine kolmanda
osapoole eraellu, kui:
1) kolmas osapool on andnud avalikustamiseks kirjaliku nőusoleku
vői soovinud kirjalikult fikseeritud kujul avalikustamist;
2) eksisteerivad asjaolud, mis mőjutavad kőigi tervist ja julgeolekut
ja avalikustamise teade saadetakse kolmanda osapoole viimasel teadaoleval
aadressil;
3) Eestis kehtiv őigusakt lubab avalikustamist;
4) avalikustamine toimub uurimistöö vői statistilisel eesmärgil
ja toimub vastavuses seaduse nőuetega;
5) tegemist on infoga kolmanda osapoole, kui ametiasutuse ametniku,
töötaja vői teenistuja positsiooni, funktsioonide vői eelarvest
vői muudest riiklikest ja rahvusvahelistest allikatest (abiprogrammid,
projektid ametiisikute osavőtul jms.) makstava tasu vői muude väljamaksete
kohta;
6) avalikustamine seletab ametiasutustele kaupu vői teenuseid tagava
lepingu finantsilisi vői muid üksikasju;
7) avalikkuse juurdepääs andmetele garanteeritakse vastavalt mőnele
muule seadusele;
8) informatsioon käib kolmanda osapoole tehtud kulutuste kohta,
kui ta reisib ametiasutuse kulul;
9) avalikustamine paljastab üksikasju ametiasutuse poolt kolmandale
isikule garanteeritud litsentsi, loa vői mőne muu analoogse omal
äranägemisel kasutatava hüve kohta;
10) avalikustamine paljastab rahalise iseloomuga üksikasju suvalise,
kolmandale poolele ametiasutuse poolt eelarvelistest vahenditest
antud kompensatsiooni vői toetuse kohta.
4. peatükk TEATAMINE KOLMANDALE OSAPOOLELE
§ 28. Kolmanda osapoole teavitamine
(1) Ametiasutuse juht peab juhul, kui ta kavatseb vőimaldada juurdepääsu
dokumendile, mis tőenäoliselt sisaldab informatsiooni, mida vőib
avalikustamata jätta vastavalt käesoleva seaduse §§-dele 26 ja 27,
teatama oma kavatsusest kirjalikult vastavale kolmandale osapoolele.
(2) Kui amtiasutuse juht ei kavatse vőimaldada juurdepääsu dokumendile,
mis sisaldab avalikustamisest välja jäetud informatsiooni vastavalt
§§-dele 26 ja 27, vőib ta saata teate oma kavatsusest kirjalikult
kolmandale osapoolele vastavalt käesoleva paragrahvi lőikele 3.
(3) Käesoleva paragrahvi esimeses lőikes toodud teade peab:
1. teavitama kolmandat osapoolt teabenőude esitamisest ligipääsuks
dokumendile, mis sisaldab informatsiooni, mille avalikustamine vőib
mőjutada tema huve vői sekkuda tema eraellu;
2. näitama ära teabenőude esitaja ja kirjeldama dokumendi sisu;
3. selgitama, et 20 päeva jooksul pärast teate saamist vőib kolmas
osapool anda kirjalikult nőusoleku avalikustamiseks vői tegema pőhjendatud
kirjaliku ettepaneku ametiasutusele informatsiooni avalikustamisest
keeldumiseks.
(4) Juhul, kui kolmandale osapoolele saadetakse käesoleva paragrahvi
lőike 1 alusel teade, peab ametiasutuse juht teavitama sellest teabenőude
esitajat teatades, et
1) teabenőudega soovitud dokument sisaldab informatsiooni, mille
avalikustamine vőib mőjutada kolmanda osapoole huve vői rikkuda
tema eraelu puutumatust;
2) kolmandale osapoolele antakse vőimalus esitada avalikustamisele
vastuväited;
3) otsus, kas teabenőude esitajal vőimaldatakse vői ei vőimaldata
tutvuda dokumendiga, tehakse 30 päeva jooksul.
§ 29. Otsustamise ja teatamise tähtaeg
(1) Ametiasutuse juht peab otsustama 30 päeva jooksul alates teate
saatmisest vatavalt käesoleva seaduse § 29 lőigetele 1 ja 2, kas
vőimaldada tutvuda teabenőudes nimetatud dokumendi vői selle osaga.
(2) Käesoleva paragrahvi lőikes 1 nimetatud otsust ei tehta enne,
kui 21 päeva pärast teate saatmist vői enne kolmandalt osapoolelt
vastuse saamise päeva, kui see tuli enne 20 päeva möödumist teate
saatmisest.
(3) Otsuse tegemisel peab ametiasutuse juht selle kirjalikult saatma
teabenőude esitajale ja kolmandale osapoolele.
(4) Teabenőude esitajal ja kolmandal osapoolel on őigus nőuda otsuse
läbivaatamist käesolevas seaduses ja muudes őigusaktides kehtestatud
korras.
III jagu. TEABEVOLINIK
5. peatükk. TEABEVOLINIK JA TEMA VOLITUSED
§ 30. Teabevolinik
(1) Teabevolinik on Riigikogu juures asuv informatsioonivabaduse
tagamise üle riiklikku kontrolli ja järelevalvet teostav iseseisev
ametnik.
(2) Oma ülesannete täitmiseks on teabevolinikul őigus ja kohustus:
1) kontrollida käesoleva seaduse ja muude seaduste ning seaduste
alusel kehtestatud őigusaktidega sätestatud informatsioonivabaduse
tagamise nőuete täitmist;
2) nőuda igalt ametiasutustelt oma tegevuse käigus vajalike igasuguste
dokumentide ja materjalide esitamist ning nendega tutvumise vőimaldamist
ning vajadusel koopiate esitamist;
3) lahendada talle seoses informatsionivabaduse tagamisega esitatud
avaldusi ja kaebusi;
4) teha käesoleva seaduse §-s 31 sätestatud korras ettekirjutusi/korraldusi
informatsioonivabaduse tagamiseks;
5) korraldada käesoleva seaduse kőigi sätete täitmiseks ja seaduse
eesmärkide saavutamist mőjutavate asjaolude hindamiseks vajalikke
uurimisi;
6) tutvustada käesolevat seadust avalikkusele ja korraldada seaduse
täitmiseks vajalikku őpet ametiasutustes;
7) esitada oma ettepanekud ja märkused informatsioni kättesaadavuse
käsitluse kohta ametiasutuste poolt esitatavates vői realiseeritavates
seadusandlikes kavades ja programmides;
8) teha märkusi ja ettekirjutusi informatsiooni puuduliku kättesaadavuse
juhtudel ametiasutuste poolt peetavates informatsiooni kogumise,
säilitamise, analüüsi ja edastamise automatiseeritud süsteemides
(andmekogudes);
9) juhtida ametiastuse juhi tähelepanu juhtudele, mil eiratakse
teabenőudja abistamise kohustuse täitmiseks kehtestatud nőudeid;
10) tühistada käesoleva seaduse alusel valesti määratud lőivusumma
informatsiooni saamise eest ning määrata kindlaks seaduslikult maksmisele
kuuluva summa;
11) anda seaduses sätestatud juhtudel lubasid ametiasutustes oleva
informatsiooni vői selle olemasolu avalikustamata jätmiseks vői
ajutiselt teabenőuete vastuvőtmise lőpetamiseks;
12) määrata seaduses sätestatud korras karistusi informatsioonivabaduse
rikkumiste eest.
(2) Ametiasutuse juht on kohustatud andma teabevolinikule vői tema
poolt volitatud pädevale ametiisikule selgitusi ning vőimaldama
juurdepääsu dokumentidele ja materjalidele, kui teabevolinik täidab
oma ametiülesandeid.
(3) Kőik ütlused, informatsioon ja dokumendid, mida isik esitab
teabevolinikule viimase poolt ametiülesannete täitmisel on kasutamiseks
ainult teabevoliniku poolt. Neid on lubatud avaldada ainult teabevoliniku
enda poolt, tema nőusolekul vői kohtumenetluse käigus vőttes arvesse
seadustes olevaid piiranguid.
§ 31. Teabevoliniku ettekirjutused
Teabevolinikul on őigus teha ametiasutuse juhile järgmisi täitmiseks
kohustuslikke kirjalikke ettekirjutusi:
1) kőrvaldada määratud tähtajaks (mitte pikem kui 30 päeva) informatsioonivabaduse
seaduse nőuete rikkumine;
2) vőtta määratud tähtajaks tarvitusele seaduste ja nendest tulenvate
őigusaktidega ettenähtud informatsioonivabaduse tagamiseks vajalikud
abinőud;
3) viia seaduste alusel informatsioonivabaduse tagamiseks vastuvőetud
őigusaktid vastavusse seadustega.
§ 32. Teabevoliniku ametissenimetamine ja vabastamine
(1) Teabevoliniku nimetab ametisse Riigikogu 4 aastaks.
(2) Teabevolinikuks vőib nimetada Eesti kodaniku, kes on vähemalt
25 aastane, kellel on kőrgem haridus, ametiülesannete täitmiseks
vajalikud teadmised ja isikuomadused ning laitmatu maine.
(3) Teabevoliniku vabastab ametist Riigikogu uue teabevoliniku
ametissenimetamisega tema ametitähtaja lőppemisel vői enne seda.
(4) Teabevolinik vabastatakse ametist enne ametiaja möödumist
1) tema tagasiastumise korral;
2) tema surma puhul;
3) üle 4 kuu kestnud vőimetuse puhul oma ametiülesandeid täita;
4) tema suhtes süüdimőistva kohtuotsuse jőustumisel kriminaalasjas.
(5) Käesoleva paragrahvi 4. lőike punktides 2 ja 3 nimetatud juhtudel
täidab teabevoliniku ülesandeid ja kannab tema ametikohaga kaasakäivaid
őigusi ning kohustusi kuni uue teabevoliniku ametissenimetamiseni
teabevoliniku büroo juhataja.
(6) Teabevolinik ei tohi ametisoleku ajal töötada muudel palgalistel
töö- vői ametikohtadel.
§ 33. Teabevoliniku sőltumatus ja aruandekohustus
(1) Teabevolinik on oma ülesannete täitmisel sőltumatu ning tegutseb
lähtudes Pőhiseadusest, käesolevast seadusest, muudest seadustest
ja seaduse alusel kehtestatud őigusaktidest.
(2) Teabevolinik on kohustatud oma tegevusest pidevalt aru andma
Riigikogu őiguskomisjonile ning esitab vähemalt 1 kord aastas ettekande
informatsioonivabaduse tagamisega seotud küsimustest Riigikogule.
§ 34. Teabevoliniku Büroo
(1) Teabevoliniku ametiülesannete täitmise tagamiseks moodustatab
teabevolinik Teabevoliniku Büroo, mille koosseisu suuruse määrab
otsusega Riigikogu.
(2) Teabevoliniku Büroo tegevust finantseeritakse riigieelarvest
nähes seal ette eraldi alajaotuse - Teabevolinik.
IV jagu. OTSUSTE TAASLÄBIVAATAMINE JA KAEBUSTE
LAHENDAMINE
6. peatükk. OTSUSTE TAASLÄBIVAATAMINE
§ 35. Őigus taotleda taasläbivaatamist
(1) Iga isik , kes esitab ametiasutuse juhile (välja arvatud teabevolinik)
teabenőude vői taotluse isikuinfo parandamiseks, vőib esitada vaide
ja paluda teabevolinikul taas läbi vaadata ametiasutuse juhi otsus,
tegevus vői tegematajätmine, mis on seotud teabenőude vői isikuinfo
parandamise taotlusega.
(2) Kolmas osapool, keda teavitatakse informatsiooniga tutvumise
loa andmise otsusest, vőib teabevolinikult taotleda, et ametiasutuse
juhi otsus läbi vaadataks.
§ 36. Taasläbivaaatamise avaldus
(1) Taasläbivaatamiseks esitab taotleja teabevolinikule kirjaliku
vaide hiljemalt 30 päeva jooksul arvates taotluse aluseks olnud
ametiasutuse juhi otsusest teatavaks saamisest.
(2) Teabevolinikul on őigus mőjuvate pőhjuste olemasolul menetlusse
vőtta ka hiljem, kui 1. lőikes ettenähtud tähtajal esitatud vaideid.
(3) Kui ametiasutuse juht ei vasta teabenőudele őigeaegselt, loetakse
see dokumendiga tutvumise loa andmiseks keeldumisks ja lőikes 1
toodud tähtaega vaide esitamiseks ei rakendata. Nimetatud vaiet
ei vőta teabevolinik menetlusse, kui see esitatakse hiljem kui 3
kuud pärast vastamise tähtaja möödumist.
§ 37. Taotluse läbivaatamine
(1) Teabevolinik peab lahendama taotluse 60 päeva jooksul selle
esitamisest.
(2) Teabevolinik nőuab taotluse läbivaatamisel ametiasutuse juhilt,
kelle otsuse vastu vaie on esitatud, kirjalikud selgitused vői küsitleb
teda suuliselt fikseerides suuliselt antud seletused protokollina.
(3) Teabevolinik vőib kutsuda selgituste andmise juurde taotluse
esitanud isiku.
(4) Selgitusi vőib teabevolinikule ametiasutuse nimel anda ka ametiasutuse
juhi poolt selleks volitatud esindaja.
(5) Kirjalikud selgitused peab ametiasutuse juht esitama teabevolinikule
10 päeva jooksul alates nende andmise nőude kättesaamisest.
§ 38. Tőestamiskohustus
(1) Dokumendi vői selle osaga tutvumisest keeldumise otsuse vaidlustamisel
peab ametiasutuse juht tőestama, et teabenőudjal ei ole őigust tutvuda
dokumendi vői selle osaga.
(2) Kui dokument vői osa sellest, millega tutvumiseks luba ei antud,
sisaldab kolmandat osapoolt puudutavat informatsiooni ja isikuinfot,
peab vaide esitaja tőestama, et dokumendi vői selle osa avaldamine
ei kujuta endast pőhjendamatut tungimist kolmanda osapoole eraellu.
§ 39. Taotluse lahendamine
(1) Teabevolinik lahendab asja 60 päeva jooksul alates vaide laekumisest
oma korraldusega, millega tal on őigus käesoleva seaduse alusel
täpsustada kőiki seaduses toodud tähtaegu ja tingimusi.
(2) Ametiasutuse juhi otsuse peale dokumendiga vői selle osaga
tutvumiseks loa andmise kohta esitatud vaide lahendamisel peab teabevolinik:
1) nőudma, et ametiasutuse juht annaks vaide esitajale loa tutvuda
dokumendi vői selle osaga, kui teabevolinik tuvastab, et ametiasutuse
juht ei olnud pädev vői tal ei olnud seaduslikku alust loa andmisest
keeldumiseks;
2) kinnitama ametiasutuse juhi otsust vői nőudma selle veelkordsest
kaalumist, kui teabevolinik tuvastab, et ametiasutuse juht oli pädev
loa andmisest keelduma;
3) nőudma, et juhataja ei annaks luba dokumendi vői selle osaga
tutvumiseks, kui teabevolinik tuvastab, et juhatajal oli seaduslik
alus loa andmiseks keeldumiseks.
(3) Muu ametiasutuse juhi tegevuse vői tegevusetuse kohta esitatud
vaide lahendamisel peab teabevolinik:
1) nőudma, et täidetaks käesoleva seadusega ettenähtud kohustusi
vői rakendatakse selle sätteid;
2) kinnitama §-s 8 toodud tähtajad vői neid lühendama;
3) kinnitama vői vähendama riiglőivu vői muud ametiasutuse nőudmisel
käesoleva seaduse alusel makstavat summat, vabastama selle maksmisest
vői andma korralduneed tagasi maksta;
4) kinnitama otsuse mitte parandada isikuinfot vői täpsustama sellesse
paranduste tegemist;
5) nőudma, et ametiasutus lőpetaks isikuinfo kogumise, kasutamise
vői avaldamise, kui see on vastuolus seaduse vői muude őigusaktidega
6) nőudma ametiasutuse juhilt isikuinfo hävitamist, kui see on
kogutud vastuolus seadustega.
(4) Teabevolinik saadab oma korralduse koopia vaide esitanud isikule,
ametiasutuse juhile ja kőigile § 28 alusel teavitatavatele isikutele.
(5) Teabevolinik esitab iga kolme kuu järel ülevaate tehtud korraldustest
ja nende aluseks olnud küsimustest Riigikogu őiguskomisjonile.
§ 40. Teabevoliniku korralduse täitmine
(1) Ametiasutuse juht on kohustatud tebevoliniku korralduse täitma
10 päeva jooksul alates sellest koopia saamisest, kui enne nimetatud
tähtaja lőppemist pole ta pöördunud halduskohtu poole korralduse
läbivaatamiseks.
(2) Kui ametiasutuse juht esitab käesleva paragrahvi lőikes 1 toodud
tähtajaks avalduse asja kohtulikuks läbivaatamiseks, peatatakse
teabevoliniku korralduse täitmine kuni kohtuotsuse jőustumiseni
nimetatud asjas.
§ 41. Kaebused teabevoliniku tegevuse peale
Igal isikul on őigus pöörduda halduskohtusse kaebusega teabevoliniku
otsuse, tegevuse vői tegevusetuse peale.
V jagu. AMETIASUTUSTE INFORMEERIMISKOHUSTUS
7. peatükk. ÜLDINE INFORMEERIMISKOHUSTUS
§ 42. Üldine aktiivne ja passiivne informeerimiskohustus
(1) Ametiasutuse juht on kohustatud tegema kőik, et kodanikud oleksid
teadlikud ametiasutuste käes olevatest dokumentidest, pakkuma ise
aktiivselt avalikkusele teavet oma tegevusest ja tehes enimnőutava
informatsiooni kodanikele igapäevaselt kättesaadavaks kasutades
selleks kőiki nende käsutuses olevaid tehnilisi ja organisatsioonilisi
vahendeid (aktiivne informeerimiskohustus).
(2) Ametiasutuse juht peab tagama, et kőik dokumendid, mida kodanikud
ametiasutusest nőuavad ja mida kodanikel on őigus vastavalt seadustele
ja muudele őigusaktidele saada oleksid neile esimesel nőudmisel
kättesaadavad käesolevase seaduses ja muudes őigusaktides sätestatud
korras (passivne informeerimiskohustus).
§ 43. Avalikele materjalidel ligipääsu tagamine läbi interneti
(1) Igas kohalikus omavalitsusüksuses ja Vabariigi Valitsuse poolt
määratud valitsusasutuses ning raamatukogus peab olema avalikkusele
avatud ja tasuta kasutatav internetipunkt.
(2) Vabariigi Valitsus kehtestab riikliku avalike ja tasuta internetitöökohtade
normatiivi elanike arvu kohta, mida finantseeritakse riigieelarvest..
8. peatükk. DOKUMENDIREGISTRID
§ 44. Riiklik Dokumendiregister
(1) Riigikantselei peab pidama avalikkusele kättesaadavate dokumentide
riiklikku registrit - Riiklikku Dokumendiregistrit. Nimetatud registri
koopia peab olema interneti kaudu avalikkusele tasuta kättesaadav.
(2) Riiklikus Dokumendiregistris peab olema kajastatud:
1) ametiasutuste ja nende allüksuste korrastatud loetelu, koos
nende volitusted ja ülesannete üldise kirjeldusega;
2) iga ametiasutuse hoolde usaldatud vői kontrolli all olevate
dokumentide nimekiri ja temaatiline sisujuht;
3) ametiasutuse juhi ametinimetus, töökoha aadress ja töötelefon
ning olemasolul internetiaadress;
4) ametiasutuse töötaja vői ametniku, kes oskab vastata küsimustele
nimetatud dokumentide kohta, ametinimetus, töökoha aadress ja töötelefon
ning olemasolul internetiaadress;
5) riiklike ametiasutuste ja kohalike omavalitsuste kodulehekülgede
ja dokumendiregistrite internetiaadressid.
(3) Ametiasutuse juht peab iga aasta 1. veebruariks esitama Riikliku
Dokumendiregistri pidajale käesolevas seaduses ja Riikliku Dokumendiregistri
pőhimääruses sätestatud andmed.
(4) Riikliku Dokumendiregistri pidaja korraldab hiljemalt jooksva
aasta 1. aprilliks registri kohta käiva teatmiku trükkimise ja saadab
selle kőigile ametiasutustele. Vastav teatmik peab olema avalikkusele
vabalt kättesaadav igas ametiasutuses.
(5) Käesolev paragrahv ei laiene kohalikule omavalitsusele.
§ 45. Kohaliku omavalitsuse dokumendiregister
(1) Iga kohalik omavalitsus peab pidama oma dokumendiregistrit.
Kohaliku omavalitsuse dokumendiregister peab olema avalikkusele
kättesaadav kohaliku omavalitsuse koduleheküljel ja trükitud kujul
kohaliku omavalitsuse ametiasutustes.
(2) Kohaliku omavalitsuse dokumendiregistrisse kantakse:
1) kohaliku omavalitsuse ametiasutuste ja nende allüksuste korrastatud
loetelu, koos nende volitusted ja ülesannete üldise kirjeldusega;
2) iga ametiasutuse hoolde usaldatud vői kontrolli all olevate
dokumentide nimekiri ja temaatiline sisujuht;
3) ametiasutuse juhi ametinimetus, töökoha aadress ja töötelefon
ning olemasolul internetiaadress;
4) ametiasutuse töötaja vői ametniku, kes oskab vastata küsimustele
nimetatud dokumentide kohta, ametinimetus, töökoha aadress ja töötelefon
ning olemasolul internetiaadress;
5) kohaliku omavalitsuste dokumendiregistri internetiaadressid.
(3) Kohaliku omavalitsuse dokumendiregistri pidaja saadab iga aasta
1. veebruariks
Riikliku Dokumendiregistri pidajale teatise, milles tuuakse ära
kohaliku omavalitsuse dokumendiregistri internetiaadress.
§ 46. Riiklike ametiasutuste teaberegistrid
(1) Iga riiklik ametiasutus peab pidama ja vähemalt 1 kord aastas
hiljemalt 1. aprillil publitseerima teatmiku, milles on toodud:
1) riikliku ametiasutuse ja selle allüksuse volitused ja ülesanded;
2) ametiasutusele usaldatud vői tema kontrolli all olevate dokumentide
nimekiri;
3) ametiasutusele usaldatud vői tema kontrolli all olevate dokumentide
kirjeldus;
4) temaatiline sisujuht.
(2) Nimetatud teatmik peab täies mahus sisalduma ka vastava ametiasutuse
interneti koduleheküljel, kui see on vastavalt käesolevale seadusele
ja muudele őigusaktidele olemas.
§ 47. Dokumendiregistrite tegelikkusele vastavuses pidamine
(1) Kőik ametiasutused peavad hoidma käesolevas seaduse §§-des
44-46 nimetatud dokumendiregistreid vastavuses tegelikkusega.
(2) Ametiasutuse internetileheküljel asuvat dokumendiregistrit
tuleb tegelikkusega vastavusse viia (update’ida ) sellesse kantavate
andmete muutumisel.
§ 48. Dokumendiregistrite standardid
Dokumendiregistrite riiklikud standardid ja sinna kantavate andmete
ühtse riikliku klassifikaatorite süsteemi töötab välja ja kehtestab
Vabariigi Valitsus.
9. peatükk. AMETIASUTUSTE KODULEHEKÜLJED INTERNETIS
JA MUUD AVALIKKUSELE KÄTTESAADAVAD MATERJALID
§ 49. Ametiasutuste koduleheküljed internetis
(1) Ametiasutused peavad pidama avalikkusele tasuta kättesaadavaid
kodulehekülgi internetis.
(2) Ametiasutuse koduleheküljel internetis peavad olema toodud:
1) ametiasutuse nimetus ja täpne postiaadressaadress;
2) ametiasutuse tegevuse aluseks olevad őigusaktid;
3) ametiasutuse struktuur;
4) ametiasutuse juhi nimi, ametinimetus, töötelefon, internetiaadress,
vastuvőtuajad ja lühike elulugu ja foto;
5) ametiasutuses töötavate isikute nimed, ametikohad, töötelefonid
ja e-maili aadressid;
6) ametijuhendid;
7) ametiasutuste eelarve
8) ametiasutuse kodanikke teenindavate kohtade aadressid ja vastuvőtuajad;
9) informatsioon ametiasutuse ülesannetega seotud olulisematest
tähtaegadest;
10) ametiasutuse dokumendiregister;
11) ametiasutuse poolt pakutavate teenuste osutamisel täidetavate
dokumentide blanketid;
12) internetiaadress pöördumiseks ametiasutuse poole;
13) muud ametiasutuse tööd kajastavad andmed.
(2) Iga ametiasutus peab tagama oma koduleheküljel olevate andmete
őigsuse.
(3) Ametiasutuste kodulehekülgede üleriikliku standardi, tehnilised
nőuded neile ja valitsusasutuste internetilehekülgede koostamise
korra ning nomeklatuuri kehtestab Vabariigi Valitsus.
(4) Muude riigivőimuasutuste internetikodulehekülgede koostamise,
avamise ja tőele ja Vabariigi Valitsusepoolt kehtestatud standarditele
vastavuses hoidmise eest vastutab asutuse juht.
§ 50. Muud ametiasutuste tegevust puudutavad materjalid
Ametiasutuse juht on kohustatud tegema avalikkusele kättesaadavaks
trükisena vői muul tehnoloogilisel infokandjal (CD, magnetkettal
vms.) dokumendi vői selle osa, kui see on avalikkuse huvides.
VI jagu. RAKENDUSSÄTTED
§ 51. Seaduse jőustumine
Käesolev seadus jőustub järgmisel päeval pärast tema avaldamist
“Riigi Teatajas”.
§ 52. Dokumendiregistrid ja standardid
(1) Käesoleva seaduse §§-des 44 - 46 nimetatud dokumendiregistrid
asutatakse 1. jaanuariks 2000.
(2) Käesoleva seaduse VI jaos toodud standardid ja muud normatiivid
kehtestab Vabariigi Valitsus 1. septembriks 1999.a.
§ 53. Ametiasutuste koduleheküljed internetis ja avalikud internetipunktid
(1) Ametiasutuste koduleheküljed internetis tuleb käesolevase seaduses
sätestatud korras ja tingimustel avada 1. jaanuariks 2001.
(2) Juba olemasolevad ametiasutuste internetileheküljed tuleb vastavusse
viia käesoleva seaduse ja selle alusel vastuvőetavate őigusaktidega
1. jaanuariks 2000.a.
(3) Käesoleva seaduse §-s 43 nimetatud avalikud internetipunktid
tuleb avada hiljemalt 1. jaanuariks 2004.a.
Riigikogu esimees Toomas Savi
Tallinnas, ..... 1998.a.
____________________________________
Esitab 27. oktoobril 1998.a.
Reformierakonna fraktsioon
Seletuskiri Informatsioonivabaduse seaduse eelnőule
Informatsioonivabaduse seaduse eelnőu on koostatud lähtudes vajadusest
tagada seaduse tasemel Eesti Vabariigi Pőhiseaduse paragrahvis 44
toodud informatsioonivabaduse pőhimőtte ja üha laiemalt tunnustust
vőitva ametiasutuste informeerimiskohustuse pőhimőtte elluviimine
Eesti Vabariigis.
Seaduseelnőu koostamisel on autor kasutanud Kanada, USA ja Rootsi
vastavaid valdkondi reguleerivaid seadusi, vastava valdkonna kohta
avaldatud kirjandust (näiteks Downloading Democracy Government Information
in an Electronic Age, Susan M. Ryan, 1996, Hampton Press), internetis
olevat informatsiooni ja loomulikult Eestis elavate vastava ala
asjatundjate abi. Viimaste hulgast mainiksin eelkőige Ivar Tallo
abi seaduse üldise ideoloogia ja Tarmo Kalveti abi seaduse V jao
pőhimőtete väljatöötamisel.
Seaduseelnőu on jagatud nelja sisulisse jakku, üldätetesse ja rakendussätetesse.
Seaduseelnőu üldsätetes on antud seaduse eesmärk (§ 1) ja seaduses
kasutatav mőisteaparaat.
Seaduse 2 jagu “Informatsioonivabadus” toob kőigepealt ära isikute
őiguse saada ametiasutustelt informatsiooni ja sätestab selleks
teabenőuete esitamise korra ning nendele vastamise tähtajad ja tingimused.
Erinevalt enamusest senikehtivast őigusest sätestab seadus selles
osas väga selgelt ametiasutuse juhi isikliku vastutuse pőhimőtte
käesolevas seaduses toodud nőuete täitmise eest.
Teise jao kolmas peatükk toob ära need piirid, mille puhul riigiasutuste
valduses levate dokumentide avalikustamist vőib piirata. Peatükk
on üles ehitatud pőhimőttel, et algul antakse üldine loetelu dokumentidest,
mida vőib ette näha “Asutusesiseseks kasutamiseks” (§ 15 lg. 3)
ja järgnevate paragrahvidega (§§-d 16-27) täpsustatakse loetelus
toodud dokumentide avalikustamisest keeldumise asjaolusid ja näidatakse
eraldi ära ka juhud, millal dokumenti ei tohi salastada.
Seaduseelnőu 4. peatüük täpsustab korra, kuidas tuleb informeerida
dokumentide avalikustamisel nende avalikustamisega puudutatavaid
kolmandaid osapooli.
Seaduseelnőu III jagu annab aluse Eesti őigussüsteemis uue ametiisiku
- teabevoliniku - tegevusele. Taolise ametniku vajadust on tunnistanud
paljud riigid ja erinevate nimetuste all (Infoombudsman, Information
Commissioner) on ta erinevates riikides koos oma aparaadiga olemas.
Taolise ametikoha loomist toetab selgelt infotehnoloogia üha laialdasem
juurutamine riigiaparaadis ja info muutumine üheks kőige olulisemaks
valitsemise vahendiks.
Seaduseelnőu 4. jagu annab korra ametiisikute otsuste peale informatsiooni
andmise vői sellest keeldumise kohta kkaebuste esitamiseks. Kaebused
esitatakse üldreeglina teabevolinikule, kes on kohustatud need läbi
vaatama ja lahendama. Samas ei välista taoline kord vőimalust pöörduda
kohtu poole kaebuste läbivaatamiseks.
Seaduseelnőu 5. jagu püüab lisaks passiivsele informatsiooni kogumisele
sätestada riigiasutustele kohustuse aktiivselt ja korrastatult informatsiooni
pakkuda. Selles osas on sätestatud mitmed uuendused infotehnoloogia
kasutuselevőtmiseks riigiaparaadis ja osa täies mahus rakendamine
nőuab teatud aega ning resursse.
Seaduse rakendamisega kaasnevad mitmed kulutused, mis osaliselt
on vőimalik katta juba praegu riigiasutuste eelarvetes ettenähtud
informaatikakulutuste arvel, kuid avalike internetipunktide asutamine
iga kohaliku omavalitsuse territooriumil ning teabevoliniku ameti
sisseseadmine nőuavad täiendavaid eelarvelisi kulutusi. Erinevate
riikide kogemus on näidanud, et nimetatud kulutusi annab oluliselt
kärpida eraettevőtluse kaasamisega nimetatud ideede teostamiseks
ja seetőttu on väga raske pakkuda välja täpset suurust. Esialgsete
hinnangute pőhjal jääb see 20- 150 miljoni eesti krooni vahemikku.
Daimar Liiv
Tallinn
27. oktoober 1998
|