EALL korraldas 9.juulist 17.augustini 1998 küsitluse oma interneti
kodulehekülje kaudu, et välja selgitada probleeme avaliku informatsiooni
kättesaamisel. Paljusid antud ettepanekutest saab rakendada avaliku
informatsiooni seaduse eelnőus.
Infovabaduse ankeedis tuli kirjeldada, missuguses ametkonnas (näiteks
ministeerium, kohus, hooneregister, vallavalitsus, jne) on tekkinud
probleem info saamisega ning missugused on ettepanekud selle korra
muutmiseks.
Enam kui kuu jooksul laekus kokku ligi 50 ettepanekut, enamik neist
elektronposti teel, kuid ka tavalise postiga. Lisaks esitati tähelepanekuid
telefonitsi. Ankeedi täitjatel oli vőimalus paluda EALLil oma nime
ja ametikohta mitte avaldada, mida mőned avaldajad ka kasutasid
(täiesti mőistetav näiteks, et riigiametnik, kes juhib tähelepanu
teise riigiameti halva infotöö peale, ei soovi oma andmete avaldamist).
20.augustil 1998 saatis EALL ülevaate ettepanekutest Siseministeeriumisse,
mille töögrupp on koostanud avaliku informatsiooni seaduse eelnőu.
Vastanud vőib jagada kahte suuremassse gruppi:
a) professionaalsed infotöötajad (ajakirjanikud, teadlased, arvuti-
ja infotehnoloogiaspetsialistid);
b) tavakodanikud erinevatelt elualadelt.
Ettepanekute ja tähelepanekute üks läbiv teema oli praegu valitsev
liigne ametnike suva info andmisel. Puuduvad kindlad reeglid, mille
alusel avalikku informatsiooni väljastatakse. See tekitab juhuslikkust,
üksikametniku omavoli, inimeste jooksutamist. Ettepanekute tegijad
soovitasid vähendada praegust avaliku informatsiooni väljastamise
prognoosimatust.
Kuna tegemist polnud avaliku arvamuse küsitluse, vaid ettepanekute
korjamisega vabatahtlikelt avaldajatelt, ei saa küsitlust pidada
representatiivseks. Kuid ankeetide pőhjal vőib siiski järeldada,
et eriti terav olukord valitseb kohalikes omavalitsusasutustes.
Seal on info valdajate suva veelgi suurem kui üleriiklikes asutustes.
Täiesti lubamatult on näiteks Keila Linnavalitsus esitanud kohalikele
ajakirjanikele kavandi, mille alusel tulevikus saaks Keila Linnavalitsusest
ametlikku infot ainult juhul, kui ajakirjandus nőustub kőik linnavalitsust
puudutavad materjalid enne avaldamist ette näitama. Vastasel juhul
vőtab linnavalitsus endale őiguse ajakirjandusele infot mitte anda.
Samuti kavatseb linnavalitsus sisse seada nőude, et tema informatsioon
ilmuks muutmatul kujul ning ilma mingite kommentaarideta. Kui linnavalitsus
need kavad ellu viib, on tegemist pőhiseadusvastase tegevusega (paragrahvide
44 ja 45 rikkumine).
EALL loodab, et kohalikud ajakirjanikud suudavad selle linnavalitsuse
plaani pőrmustada.
Kuid samalaadseid kaebusi ja märkusi tuli veel mitmetest maaakondadest.
Nii kirjutab üks maakonnalehe ajakirjanik: “Ilmselt ei vőeta maakonna-
ja väiksema piirkonna ajalehti sama tősiselt kui ülevabariigilisi
ajalehti… Info peab olema vabalt ja tasuta kättesaadav kőigile ajakirjandusväljaannetele,
hoolimata lehe asukohast.”
Juhin siin tähelepanu, et ajakirjanik esitab ametnikele küsimusi
oma lugejate, so kohalike elanike nimel, mitte ainult enda tarbeks.
Seega ignoreerivad paljud kohalikud vőimuorganid sadu ja tuhandeid
oma piirkonna elanikke, mitte ainult mőnda “tülikat ajakirjanikku”.
Ettepanekutes kurdeti linnavalitsuste töötajate keeldumise üle
anda infot linnavalitsuse liikmete toimimise kohta (kohustused,
ülesanded, vastutus, infosüsteem jms) ja samuti nende tegevuse kohta
(oma haldusala allasutuste toimimine ja munitsipaalvara kasutuse
sihipärasuse ja otstarbekuse kontrollimine ja regulatsioon). Ametiasutustes
väidetakse, et tegemist on ainult ametialaseks kasutuseks mőeldud
infoga.
Kodanikud kurtsid ankeetides, et neile keeldutakse andmast teavet
selle kohta, milleks on kasutatud nende poolt lepingu alusel munitsipaalettevőttele
makstud elamuhooldustasu. Samuti keelduti avalikustamast munitsipaalettevőttes
läbiviidud revisjoni akti, kuna taas olevat see “ametkondlik info”.
Nii kohalike omavalitsuorganite kui üleriiklike riigiasutuste töötajate
kohta kurdeti, et keeldutakse andmast infot ametnike välisreiside
kohta. Piletite hind, päevarahad jne väidetakse algul olevat alles
kinnitamisel. Kui “tüütud” päringud jätkuvad ka mitmed nädalad pärast
reisi, teatavad ametnikud, et raha kulutati “vastavalt eeskirjadele”
jne.
Eiratakse kirjalikke päringuid, st vastust ei saadeta (nt küsimused
linnavara kasutamise vms kohta).
Omavalitsusasutuse eelarve ja munitsipaalvara kasutamise sihipärasuse
ja otstarbekuse hindamise üle pole avalikkusel vőimalik kontrolli
pidada, kuna infopäringutele vastatakse järjekindlalt, et tegemist
on ametkondliku infoga, mis pole levitamiseks.
Vastajad panid ette kohustada kohalikke omavalitsusi avaldama konkursside
tulemused raha paigutamise kohta pankadesse ning avaldada saabunud
ettepanekud uute hoonete rajamiseks ja oluliste juurdeehituste tegemiseks
ajakirjanduses 1 kuu enne asja arutamist omavalitsuses.
Avaliku informatsiooni seadus peab välistama, et kohalik omavalitsusasutus
asuks sätestama mingeid eeltingimusi enda poolt toodetava informatsiooni
väljastamisel.
Eeltsensuuri nőuet (st enne infot ei saa, kui ei nőustu materjali
enne avaldamist ette näitama) kurdeti ka ministeeriumide kohta,
mitte ainult kohalike omavalitsuste puhul.
Siseministeeriumi haldusalasse kuuluvate konkreetsete asutuste
tegevuse kohta arvati järgmist.
Kőige enam oli kaebusi kodakondsus- ja migratsiooniameti
(KMA) infopoliitika kohta. Pahandati selle üle, et valitseb segane
kord info jagamises ja nőudmistes. Ka teiste ametkondade esindajad
kurtsid näiteks, et KMAst ei pőhjendata, miks peab kodanik oma kodakondsust
tőestama. KMA puhul pahandati ka veidra koduleheküljega, mille see
riigiasutus on üles riputanud Internetis (www.mig.ee): materjal
on poolik, lubatud lingid puuduvad, avaküljel on lapsik viide kellelegi
Johnile (kes sőimab oma kunagise koolidirektorit jne). Riigiasutus
ei tohi lubada sellise diskrediteeriva materjali ülesriputamist
(oleks täiesti mőeldamatu, et ilmuks infovoldik, kus pooled leheküljed
on tühjad ning kujundaja lisab ülevaate oma keskkooliaegsetest üleelamistest
vőimatute pedagoogide käe all). (Link kőrvaldati augusti lőpus,
peale kirja saatmist Siseministeeriumisse- TT).
Tősiseid süüdistusi esitati politsei puuduliku infotöö kohta.
Näide ühest kirjast: “Politseist öeldakse: "Mina pole volitatud
ütlema". Ja ongi kogu lugu. Ei mingit infot millegi kohta.
Kőik ütlevad tihtipeale nii ja kui teabeteenistujat kohal pole,
vőib täiesti ilma infota jääda. Kőige hullem on see, et näiteks
mőni korrapidaja annab kenasti kőik vajaliku, aga teine samal ametipostil
istuv mees mitte. Millest see küll sőltub? Tegelikult tuleb organisatsioonis
endas kord paika panna. Oleks, et tegu on Pentagoniga, ent kui kohalik
vői üleriiklik väljaanne soovib lihtsalt nt liiklusőnnetuste ööpäevast
kroonikat, ei tohiks sääraseid tőrkeid tekkida.”
Politsei puhul kurdeti ka prefektuuri pressiesindaja ignorantsuse
ja ebareeglipärase töö üle. Väidetavalt on info andmise őigus vaid
pressiesindajal, kuid selle puhkuse ajal pole määratud asendajat,
nii et info saamine on häiritud.
“Virumaa Nädalalehe”esindaja kurdab, et politseiamet püüab mööda
hiilida info andmisest Lääne-Viru prefekti ametiautoga 1.08.1998
toimunud liiklusőnnetuse kohta. Samuti on meenutatud Lääne-Virumaa
ja Saaremaa prefektide kunagisi infokeelde ajakirjandusele “karistuseks”
liigse pealetükkivuse ja politsei arvates ühekülgse kajastamise
eest. Nagu juba kohalike omavalitsusasutuste juures märgitud, peab
infoseadus välistama infoblokaadiga “karistamise” ning lisatingimuste
seadmise info saamisel.
Halva informeerituse eest kritiseeriti politseiasutuste ning ka
prokuratuuriorganite pressiesindajaid.
Kaitsepolitseile ja prokuratuurile heideti ette keeldumist avalikustada
kriminaalasjade lőpetamise määrusi (näiteks ei andnud kumbki välja
endiste keeletunnistuste vőltsimises kahtlustatud prokuröride kriminaalasjade
lőpetamise määruste tekste, öeldi ankeedivastuses).
Ankeetides viidatakse probleemidele perekonnaseisuameti
arhiividega. Märgitakse, et infot saab hästi Eesti Ajalooarhiivist
vői ka kirikus asuvast kirikuraamatust. Kui aga kirikuraamat asub
perekonnaseisuameti arhiivis, on selle kasutamine väga keeruline
(vőimaldatakse vähe aega, vőetakse tasu, perekonnaseisuameti arhiivis
ei lubata teha märkmeid jms).
Vanglate kohta heidetakse ette, et telefoni teel ei anta
infot, kas see vői teine isik istub selles vői teises vanglas (et
näiteks pakki viia). Samas tehakse ettepanek, et teave vanglates
hoitavate isikute kohta peab olema avalik, st igaühel on őigus saada
teda huvitava isiku kohta teavet tema vanglasviibimise vői seal
mitteviibimise kohta.
Ettepanekutes nőuti arutatavate seaduseelnőude avalikustamist
“algusest peale”. Praegu avalikustatakse seaduseelnőu alles siis,
kui valitsus on selle heaks kiitnud. “Seadusi tehakse ikka selleks,
et kodanike elu oleks parem, seetőttu peaksid kodanikud (ajakirjanduse
vahendusel) ka olema informeeritud, mida maksumaksja raha eest töötavad
ametnikud oma kontorites arutavad,” on kirjas ettepanekus. “Praegu
ei saa ajakirjandus avalikkust piisava efektiivsusega informeerida,
sest puudub legaalne ligipääs arutamisjärgus seaduseelnőudele.”
Üks probleemring puudutab Internetti. Tehakse ettepanek
avaldada kőik seaduseelnőud ja kohalike volikogude otsuste eelnőud
Internetis. Samuti tuleks seadustada elektronpost kui riigiasutusele
ja kohaliku omavalitsusele küsimuse esitamise viis, millele tuleb
vastata
nagu tavalisele kirjale. Internetikeskkond tuleks seadustada kui
üks avaliku informatsiooni levitamise kanal, st riigiasutused vastuvatad
oma Internetilehekülgedel esitatu eest samuti, nagu nad vastutavad
oma trükistes ilmunu eest (vt ülaltoodud näide KMA poolikust leheküljest).
Üks avaldaja avaldab arvamust: “On tekkinud väga pőnev ja absurdne
olukord, kus tavalisel inimesel on väga raske hankida ükskőik millist
infot riigiasutustest, kuid samas on vőimalik osta andmebaase kőiksuguse
infoga.”
Kokkuvőtteks küsitluse kohta: EALL pole enamikel juhtudel
teostanud uurimist, kuivőrd vastavad meile saaadetud märkused reaalsusele.
Küll oleme kogunud täiendavat infot mőnede markantsemate juhtude
kohta, samuti siis, kui tegemist on spetsiifiliselt ajakirjanduse
infovabadusega seotud probleemidega. Mőned ankeetides ülesloetud
probleemid puudutavad juba olemasolevaid seadusi ning ei vaja käsitlemist
avaliku informatsiooni seaduses.
Ankeetküsitlus andis kinnitust tősiasjale, et avaliku informatsiooni
seadus peab minimeerima ametniku suva info andmisel, mis on praegu
suurim probleem. Samuti on uues seaduses vaja sätestada informatsiooniandmise
kohustus nii aktiivselt kui passiivselt (aktiivselt, st ametiasutus
teatab avalikkusele ise igast oma otsusest ja infotootest; passiivne,
st ametiasutus vastab laekunud infopäringule).
Tarmu Tammerk, Eesti Ajalehtede Liidu tegevdirektor
|