See eelnőu jäeti töörühma poolt 1998.a kőrvale.
(Väljavőtteid siseministeeriumile augustis 1998 saadetud kommentaaridest)
Siseministeeriumis 1998.a juulikuus valminud avaliku informatsiooni
seaduse eelnőu on liiga skemaatiline, üldine ja ebamäärane. Lahti
on kirjutamata selle seaduse seisukohalt vőtmemőiste nagu “asutusesiseseks
kasutamiseks mőeldud informatsioon”. Oma praeguses variandis seadustaks
eelnőu kahetsusväärselt eksisteeriva suva, millega ametnikud liiga
tihti keelduvad info andmisest.
Seaduse detailsemaks muutmisel on mőttekas vaadata ka őiguskantsleri
ettepanekut riigisaladuste seaduse kohta, sest praegune eelnőu oma
umbmäärasuses satub samade karide otsa.
Seaduseelnőu ettevalmistamisel tuleb järgida ka Läänemeremaade
Nőukogu demokraatlike institutsioonide ja inimőiguste voliniku Ole
Esperseni raportit avaliku informatsiooni alase seadusandluse kohta.
Seaduse eesmärk peab olema juurutada mőttelaad, et kőik avalik
informatsioon on avalik, välja arvatud täpselt defineeritud erandjuhud,
nagu riigisaladus ja teatud eraisikut puudutav info. Avalik info
peab olema kättesaadav igaühele. Selle mőttega on vastuolus aga
mitmed praegused klauslid: nt nőue taotlejale esitada isikuandmed.
Isikuandmeid vőib nőuda vaid siis, kui isik soovib näha üksikisikut
puudutavat infot (peab tőendama, et oledki see isik). Isikut tőendava
dokumendi nőudmine välistaks täielikult telefonipäringud.
Tasu määrad dokumentide väljastamise eest tuleb sätestada seaduses,
mitte jätta seda valitsuse otsustada. Tasu peab olema selline, mis
ei muutu takistavaks infopäringute tegemisel. Ka Riigikogu poolt
vastuvőetud otsus “Eesti infopoliitika pőhialused” sätestab, et
avaliku informatsiooni kasutajal tuleb vaid katta selle paljundamise
otsekulud.
Seaduse toimeala peab olema laiem kui vaid riigi- ja kohaliku omavalitsuse
asutused. Vaja on kaasata ka riigi ja kohaliku omavalitsuse osalusega
äri- ja mittetulundusühingud ning avalik-őiguslikud isikud. Nii
peaks seadus haarama näiteks ka koole, ülikoole, ETVd ja Eesti Raadiot,
kaitseväge, infrastruktuuri ettevőtteid, mis on osaliselt vői tervikuna
antud erakätesse (nt Tallinna Vesi).
Informatsiooniga tutvumisel on vaja sätestada ka arvuti kasutamine
(mitte ametniku tööarvuti, vaid avalike infopunktide loomine).
Selle seaduse mőjukus hakkab väga palju sőltuma kaebuste esitamise
korrast. Kaebuste esitamiseks on kindlasti vaja anda ka kohtueelne
vőimalus (arutlusvariandid: info-ombudsman, laiendada őiguskantsleri
pädevust). Kuidas seondub kohtueelse vőimaluse loomine Pőhiseaduse
vőimaliku muutmisega?
Seaduse loomisel on tunduvalt enam vaja arvestada teiste riikide
läbikäidud teed (vt O.Esperseni vőrdlev ülevaade). Mőttekas on arvestada
ka pőhimőtteid, mis on sees Suurbritannia avaliku informatsiooni
seaduse eelnőus, kuna seda vőib pidada väga edumeelseks ja avalikkusele
suuri garantiisid andvaks (Internetis www.open.gov.uk).
Uus, laiendatud töögrupp peaks analüüsima
ka neid seadusi, millele praegune eelnőu viitab, eesmärgiga neid
parandada, kaasajastada vői mőni nendest hoopis avaliku informatsiooni
seaduse osaks muuta (nt riigisaladuse seadus, mis peab nagunii pőhjalikule
ümbertegemisele minema, kuna őiguskantsler on selle pőhiseaduse
vastaseks kuulutanud).
Praeguse eelnőu muudab keeruliselt mőistetavaks rikkalik viitamine
teistele seadustele. Kuna tegemist ei ole mingi kitsa valdkonna
seadusega, vaid kogu elanikkonda puudutava ühiskonna avatumaks muutmise
seadusega, on vaja erilist tähelepanu pöörata seaduse üldarusaadavusele.
Viited teistele seadustele on vaja eelnőus lahti kirjutada ja alles
siis viidata. Lisaks on seaduse kohta vaja koostada ka väike voldik
vői broshüür, kus on kirjas, mis őigused see seadus annab, koos
näidetega, millistest asutustest infot saab ja mil viisil (käsiraamatu
stiilis abivahend).
Tarmu Tammerk, EALLi tegevdirektor
|