Sinu käes on esimene Ajalehtede Liidu
poolt välja antud trükis sarjast Ajaleht koolitunnis.
See mapp on mõeldud kasutamiseks põhikooli vanemas astmes (6.-9.
klass). Loodame tulevikus seda sarja uute trükistega täiendada.
Selle mapi mõte on pakkuda õpilastele ülesandeid, mis
aktiviseeriks neid ajalehte kasutama. Nagu samalaadne programm
paljudes maades on tõestanud, arendab ajalehelugemine noorte
lugemisoskust, innustab neid diskussioonile ja õpetab paremini oma
väiteid argumenteerima.
Mõned ülesanded on sobivad emakeeletundi, teised geograafiasse
või kodanikuõpetusse. Samuti võib neid kasutada
perekonnaõpetuse- või klassijuhatajatunnis.
Mapp sisaldab
õpilastele A4 formaadis mitmesuguseid ülesandeid. Nendest võib
õpetaja oma tundi sobivad valida. Mõne ülesande peale on märgitud
õppeaine, mille tundi see eriti sobib. Ülejäänud ülesandeid saab
edukalt kasutada mitme erineva aine tunnis. Ülesandeid võib
suurendada ja paljundada. Ülesandeid võib kasutada mitmel moel:
võib näiteks kõigile kätte anda ühesuguse töö, aga võib ka anda
igale erineva teema või hoopis moodustada ülesande täitmiseks
töörühmi. Tähtis on ülesannete täitmise juures tekitada
diskussioon.
Osa ülesandeid on
kavandatud tekitamaks kodus koostööd pereliikmetega.
Ajalehelugemine on teema, millest võiks rääkida ka lastevanemate
koosolekul. Õpetaja saab seal tutvustada, kuidas ta ajalehte
õppetöös kasutab. Koosolekule võiks kutsuda ka näiteks kohaliku
ajalehe toimetaja. Tema võiks valgustada ajalehe tegemisi
toimetuse vaatevinklist. Samuti võiks toimetaja rääkida sellest,
kuidas ajalehe sisu planeerides arvestatakse noorte lugejate
soovide ja mõtetega.
Mapi koostamisel on kasutatud Soome ja teiste
riikide ajalehtede liitude vastavaid väljaandeid.
Aprill, 1998
Ajaleheleht nr 1 harjutuste kogu
1. Ajalehe lugemine
Uuri oma koduste lugemisharjumusi. Millises järjekorras ja mis
kell teil tavaliselt lehte loetakse? Kas leht jagatakse erinevate
lugejate vahel? Kes teie perest on usinam ja kes laisem
lehelugeja? Võta mõni päev aega, kui kaua keegi lehte loeb. Koosta
sellest graafik.
2. Mida meist kirjutatakse?
Jälgi nädala jooksul päevalehti ja märgi ära kõik noori
puudutavad lood. Mitu lugu leidsid?
Mis olid nende lugude peamised teemad? Milline oli sinu arvates
kõige huvitavam artikkel ja milline kõige viletsam? Kas seda kehva
lugu on võimalik parandada? Proovi!
3. Lemmikrubriik
Ajaleht pakub väga mitmekesist lugemist. Uuri kodus, milline on
sinu pereliikmete meelisrubriik. Kui on vähe aega, mida keegi
esimesena loeb?
Lõika pereliikmete lemmiklugude pealkirjad välja.
4. Koomiks
Uuri oma pere suhtumist koomiksisse.
Kas igaühel on oma lemmikkoomiks?
Kas keegi jätab koomiksid üldse lugemata?
Miks?
Milline on sinu lemmikkoomiks? Lõika lehest selle näide ja kleebi
siia.
5. Kuulutus ja reklaam
Ajalehekuulutuste ja reklaamiküljelt leiab igaüks enese jaoks
midagi huvitavat. Kas sa oskad eristada kuulutust või reklaami
toimetuse tekstist? Otsi lehest inimese eri eluperioodiga
liituvaid kuulutusi ja moodusta nende abil inimese elukaar sünnist
surmani.
6. Sport
Vali üks lugu ajalehe spordiküljelt. Liimi see siia ja tõmba
alla kolm lauset, mida sina pead tähtsamaks. Põhjenda!
Otsi veel teine spordilugu, mis sulle ei meeeldi. Mis sulle seal
ei meeldi ja miks? Kas veel keegi sinu kodus jälgib spordikülge?
7. Päevauudised
Otsi lehest päeva kõige lootusrikkam ja kõige masendavam uudis.
Lõika nende pealkirjad välja ja kleebi siia. Põhjenda mõne sõnaga
oma valikut.
8. Pere ja kodu
Milline lehest leitud uudis või muu teave puudutab sind või
mõnda sinu kodustest kõige enam. Kas leiad ajalehest ka mõne loo,
kus kirjutatakse midagi sinu pereliikmete harrastustest? Too mõni
näide!
9. Raamatukogu
Raamatukogudesse tellitakse palju lehti ja ajakirju. Küsitle
oma klassikaaslasi. Kes käivad raamatukogus lehti lugemas?
Milliseid lehti seal loetakse? Kas keegi loeb ka välismaiseid
ajalehti?
10. Ajalehefoto
Otsi ajalehest päeva kõige huvitavam foto ja kleebi see siia.
Põhjenda oma valikut. Kas sinu arvates on lehes ka mõni halb või
tarbetu foto? Miks?
Las mõni sinu kodustest teeb lehest sama valiku ja põhjendab seda.
11. Pilt ja tekst
Võrdle loo sisu ja selle juurde käivat fotot. Kas pilt ja
pealkiri sobivad kokku? Pildi allkiri mõjutab pilti. Proovi oma
valitud fotole teha kaks või kolm uut pildiallkirja. Kas sellest
muutub pildi tõlgendus?
12. Arvamuskülg
Loe koos kodustega ajalehe arvamuskülge. Millisele loole sina
tahaksid reageerida, vastata? Millisel teemal sina sooviksid oma
arvamust avaldada?
Milline arvamuskülje lugu tekitas teil kodus enam mõttevahetust?
Lõika see lugu välja ja kleebi siia. Milline on sinu arvamus antud
asjast?
13. Uudise areng
Ajaleht jälgib tähelepanelikult nii tähtsate rahvusvaheliste
kui ka kohalike uudisteemade arengut. Leia üks parajasti kuum
uudisteema ja jälgi selle arengut aja jooksul.
Loe iga päev kõik selle teema kohta kirjutatut. Milline oli
olukord vaatluse alguses ja lõpus? Kas nädalaga toimus mingi
areng?
Lisaülesanne:
Pöördu teema juurde tagasi kahe nädala pärast. Kas valitud teema
on veel aktuaalne? Kas midagi on muutunud?
14. Dialoog lehega
Otsi lehest lugu, milles antud informatsioonis sa kahtled.
Millist lisainformatsiooni sa vajaksid? Lõika lugu välja, tähista
need kohad, mille kohta vajad täiendavat informatsiooni. Kust
võiksid sa seda hankida?
15. Kriitika, arvustus
Ajalehes ilmub palju kriitikat ja arvustusi: hinnatakse
kõikvõimalikke asju autodest arvutiteni ning filmidest
kirjanduseni. Küsi oma kodustelt, kes milliseid arvustusi loeb ja
kui palju kriitikud suudavad nende arvamusi ja hinnanguid
mõjutada. Kas keegi sinu kodustest vaatab näiteks telesaadet
programmitutvustuse mõjul? Lõika välja ja kleebi siia selline
arvustus, mis on sind enam huvitanud.
16. Kuhu minna, mida teha?
Planeeri oma puhkepäev nädalalõpu lehe abil. Kasuta ära ka
kuulutuste ja reklaamikülgi.
17. Dramatiseering
Otsi lehest üks uudis, koomiks, kuulutus või reklaam, mida on
võimalik dramatiseerida mininäidendiks, sketšiks. Lõika see
algupärane uudis välja ja liimi siia. Kirjuta kõrvale
lühikokkuvõte oma näidendist. (Jaga rollid ja lavastage näidend
klassis.)
18. Jäätmekäitlus
Mida teha vanade ajalehtedega? Kas neist võiks veel olla kasu?
Kuidas neist keskkonnasõbralikult lahti saada? Mida sinu kodus
tehakse läbiloetud ajalehtedega? Mida tead vanapaberi
kasutamisest?