Käesolev harjutustekogumik on kuues Eesti Ajalehtede Liidu välja
antud õppematerjal sarjast «Ajaleht koolitunnis», mõeldud ennekõike
põhikooli vanema astme ning gümnaasiumi õpilastele.
Meediaõpetus on läbivaks teemaks põhikooli ja gümnaasiumi riiklikus
õppekavas. Nii mõneski koolis on meediaõpetus õppekavas ka valikainena.
Meediaõpetuse eesmärk on, et õpilane õpiks meedias orienteeruma,
seda kriitiliselt lugema, vaatama ja kuulama, ning omandaks oskuse
meedia võimalikku manipuleerimist läbi näha. Samuti on õppe-eesmärk,
et õpilane kujundaks vajaduse ja harjumuse suhelda eri meedialiikidega
ning omandaks teadmised eri meediatekstide funktsioonidest ja ehitusest
ning oskused ise olulisemaid meediatekste koostada.
Neid eesmärke arvesse võttes on püütud koostada ka see harjutustekogu.
Kuuenda Ajalehelehe ning harjutustekogu alapealkiri meedia
hõlmab laia teemaderingi. Seepärast on mõned harjutustest seotud
konkreetsete meediatekstide tundmisega või meediamaastikuga. Samas
kätkeb see endas ka kõike, mis meedias käsitlemist leiab.
Kogumik on abiks õpetajale, kes annab meediaõpetuse tunde, kuid
neid harjutusi saab edukalt kasutada ka ainetundides, kuhu õpetaja
või õpilased toovad kaasa ajalehe.
Harjutusi võib üks-üheselt tundides kasutada, kuid need pakuvad
ka õpetajale võimaluse tunde elavamalt ette valmistada. Õpetaja
võib harjutusi täpsustada ja täiendada vastavalt tunni teemale ja
eesmärkidele.
Ajalehe toomisega koolitundi tuleb klassi ka oluliselt rohkem kaasaegse
ühiskonna ja maailma elu, kui seda suudavad pakkuda õpikud. Kuigi
ka õpikuid täiendatakse ja parandatakse pidevalt, ilmuvad need siiski
mitmeaastaste vahedega. Päevalehed ilmuvad aga iga päev, pakkudes
lugemiseks ja kaasamõtlemiseks artikleid sündmustest, mis toimusid
äsja või polegi veel toimunud.
Ka pakuvad ajalehtede arvamusküljed võimalust arendada analüüsivat
ja kriitilist suhtumist.
Harjutustekogus tuleb esiplaanile uudistekst. On püütud eristada,
kas harjutus on mõeldud individuaalseks või rühmatööks, suuliseks
või kirjalikuks lahendamiseks. Harjutuste tegemiseks võib klassitundi
kaasa võtta ükskõik millise päeva- või nädalalehe, üleriikliku või
maakonnalehe või hoopis nädalalehe.
Loodetavasti pakub töö ajalehtedega nii õpetajatele kui ka õpilastele
meeldivat vaheldust ja peamurdmist ning annab suurepärase võimaluse
ka suulisteks aruteludeks, mis praegu on kirjalike testidega sageli
tahaplaanile tõrjutud.
Kui klassis on rohkem õpilasi, võiks õpetaja jagada nad toimetusteks.
Nii saaksid eri toimetused teha rühmatööd ja hiljem oma tulemust
teistele esitleda.
Harjutused: Epp-Mare Kukemelk
Illustratsioonid: Ain Raie
Jaanuar 2004
|